07 maart 2023

Amogy e-truck tankt ammoniak: Via ammoniak naar waterstof, een uitkomst?

Waterstofgas en brandstofcellen in plaats van batterijen, het blijft een discussiestuk. Voor zware trucks op lange afstanden lijkt het dat we niet om brandstofcellen heen kunnen, om ze op korte termijn te elektrificeren. De Amerikaanse start-up Amogy denkt verder dan trucks, en hooggecomprimeerd waterstofgas.

Het kan niet missen dat ze hun demonstratiemodel van een Freightliner Cascadia trekker vergelijken met de net in productie gaande Tesla Semi. Die Tesla heeft in zijn batterijen een goede 900 kWh energie bij zich. De trekker van Amogy heeft evenveel, maar dan in de vorm van ammoniak.

Aan boord wordt die NH3 ‘gekraakt’ tot H2