NL Drenthe
05 oktober 2022

Bezoek aan Historische collectie voortuigen technische dienst te Soesterberg

Op 28 september werd een bezoek gebracht aan de aan het TD museum te Soesterberg de historische collectie voertuigen en aan de AAT historische collecties zie bij gevoegd verslag.

Afdeling Drenthe

28 september 2022

Uitstapje naar Soesterberg

Als je Soesterberg zegt denk je aan de voormalige luchtmachtbasis Soesterberg en aan het grote Nationaal Militair Museum. Veel minder bekend is dat de “Stichting Historische Collectie Bevoorradings-& Transporttroepen” daar een geweldige collectie legermateriaal van de Technische Dienst, de Aan en Afvoer Troepen en de Intendance in Soesterberg heeft ondergebracht.

Met een groepje ATC-ers van de afdelingen Zwolle, Groningen en Drenthe zijn wij naar Soesterberg getogen om te genieten van al dat materiaal waar de meeste van ons zo veel herinnering aan hebben. De collectie wordt beheerd en onderhouden door een aantal enthousiaste vrijwilligers. Tijdens de rondleiding raken ze niet uitverteld. Ieder van ons heeft zo zijn eigen herinneringen aan het rijden met en werken aan een DAF 126, 314, 328, 514 of 626. Type aanduidingen die een leek niet aanspreken, maar de oude-stompen onder ons des te meer. Een enkele onder ons heeft nog gereden met de GMC en de REO. In de garage staan de voertuigen, Daf A40, 314, 328, 626 en 66, GMC, Canadese Ford/Chevrolet (met het typische platte front), Ward La France, Reo en Centurion. In de expositieruimte staan de DKW Munga, de Daf YP 408 en de YA 126 web in opengewerkte staat. Ook de motoren Matchles en Triump zijn duidelijk vertegenwoordigd. Een prachtig museumstuk is aandrijfunit van de Leopard 1. Een 10 cilinder diesel met een vermogen van 830 PK. Motor en eindaandrijving vormen één complete unit. Onze rondleider vertelde dat het mogelijk is om (onder ideale omstandigheden) in één uur de hele unit te wisselen. Een hele mooie constructie.

De AAT/Intendance. Hier is vooral de nadruk gelegd op het dagelijks leven in het leger. Je ziet de ontwikkeling van veldkeukens en kleding, de taak van de foerier. Deze is niet meer zoals wij die van toen kennen. De verbetering van camouflage en kogelwering zijn enorm in ontwikkeling. Door het hele gebouw hangt het vol met schilden van rangen en legeronderdelen. De geschiedenis van Unifil heeft een speciaal plaatsje, de oud-majoor die ons rondleidde heeft zelf bij Unifil gezeten en op diverse verre plaatsen dienst gedaan. Libanon en Banja Luka zijn voor hem bekende oorden.

Aan de geschiedenis van het leger in Indië is veel aandacht besteed. Op grote kaarten is goed te zien hoe onmogelijk het in feite was om Indië onder Nederlands bestuur te blijven houden.

Tot slot sluiten wij af met een kop thee in de kantine. Eén probleem, de groep van de voertuigen is niet terug, nog lang niet uitgepraat. Uiteindelijk stappen we dan toch in de auto en rijden richting Zwolle. In Elburg worden de VW bussen geparkeerd om ons de gelegenheid te geven voor een heerlijk diner bij restaurant De Haas.

De reacties onder de mede reizigers peilende kun je rustig stellen dat het voor ieder een hele mooie dag is geweest.

Onze hartelijk dank gaat uit naar de vrijwilligers in Soesterberg. Speciaal dank aan de heer Frits Kuipers, door zijn coördinatie was het voor ons een stuk gemakkelijker om deze dag te organiseren.

Klaas van Haeringen