25 maart 2022

Bovag: rendement werkplaats moet omhoog

Dealers realiseerden in 2021, het tweede coronajaar, een hoger rendement. De gemiddelde nettowinst per dealervestiging bedroeg afgelopen jaar 1,78 procent, tegen 0,87 procent in het eerste coronajaar 2020. Zonder NOW-steun bedroeg in 2021 het rendement 1,45 procent. Dat blijkt uit de Bovag Branche Barometer van Bovag Autodealers. Die goede cijfers verhullen echter problemen, zegt Bovag. Het aantal gefactureerde uren per monteur ligt – op 2020 na – op het laagste niveau ooit. Het rendement in de werkplaats moet dus omhoog.

Daar waar de sector in 2020 voornamelijk last had van vraaguitval door de coronapandemie en logistieke verstoringen als gevolg van