25 januari 2022

Euro NCAP: wat veranderde er in 25 jaar crashtesten?

Op 4 februari zal het 25 jaar geleden zijn dat het eerste Euro NCAP-testrapport verscheen. Het European New Car Assessment Programme liet niet zelden genadeloos zien hoe (on)veilig auto’s echt zijn. Hun tests gingen de verwachtingen opschroeven ten aanzien van standaard veiligheidstechniek. Hoe veranderde dat onze auto’s?

Al eind jaren vijftig van de vorige eeuw werden serieuze botsproeven ondernomen. Zoals bij Mercedes-Benz en Volvo. Het leidde tot de kooiconstructie met kreukelzones bij Mercedes, en de veiligheidsgordel bij Volvo. Pas na jaren werden zulke zaken voor alle auto’s verplicht.
Het was en is niet makkelijk wettelijke eisen te formuleren. Wat