NL Deventer-Zutphen
Bedrijfsbezoek | 14 september 2021

14 september – locatiebezoek “Agneta Molen”

We zijn te gast in de molen ‘Agneta’ in Ruurlo, waar we ons kunnen verbazen over de techniek die al in 1850 gemeengoed was.
Normaal lopen we eraan voorbij, maar nu dus niet.

Het is verbazend om te zien welke “automatische” regelingen er al in 1850 bestonden en hoe mooi dat werkte (en nog steeds werkt)

Onze secretaris Henk Deunk is in zijn vrije tijd ook molenaar (gediplomeerd en wel!) en kan bij deze molen steeds kiezen tussen hout zagen (hoofdtaak van deze molen) of koren malen (bijtaak van deze molen)
Via grote drijfwerken wordt bepaald waar de windpower van de wieken naar toe moet gaan. Bij het bomen zagen kunnen we straks zien dat aan de lengte van de boom bijna geen limiet zit en hoe slim in 1 keer balken of planken van een boom gezaagd worden waarbij de boom steeds met kleine stapjes wordt aangevoerd.

En omdat het de eerste bijeenkomst is in anderhalf jaar maken we er een klein feestje van met een hapje en een drankje, tenslotte valt er heel wat bij te praten na 1,5 jaar….

Komen dus !

Hiervoor is het wel belangrijk dat we weten hoeveel leden er komen.
>> Laat even weten via  info@atc-dz.nl of je komt svp.
Corona: Hoewel het er langzamerhand – gelukkig- op lijkt dat alle maatregelen worden afgezwakt, wij mogen immers ook weer organiseren, gaan we er wel vanuit dat alle deelnemers op dit bedrijfsbezoek volledig zijn gevaccineerd, dan wel een negatieve test kunnen tonen bij een eventuele BOA controle.
aanvang: 19:30 uur
Adres:  Borculoseweg 36,  7261 BK Ruurlo NL
Wij kijken er naar uit om jullie weer te ontmoeten!
Met vriendelijke groeten, namens ATC bestuur afdeling Deventer-Zutphen
Bert Jimmink

Agneta

Verslag wordt binnenkort toegevoegd, met foto’s en video’s

Klik hier voor het fotoalbum.