NL Rotterdam
Lezing | 20 februari 2012

2012-03-20 Lezing door de RDW over de per 1 April a.s. ingaande wijzigingen in APK 1 en 2.

Deze avond was met 85 personen de drukstbezochte avond sinds jaren!
Niet alleen veel van onze leden maar ook RDW personeelsleden, zoals steekproefcontroleurs,
waren op deze infoavond afgekomen.
Onze voorzitter Gerrit Konijnendijk verwelkomde de aanwezigen en wenste dat al onze bijeenkomsten zo goed bezocht zouden worden.
Daarna gaf hij het woord aan José Gallardo van de RDW voor een korte inleiding en hierna introduceerde hij z’n collega Piet Schäfer.
Deze gaf inzicht in de structuur van de RDW en gaf wat interessante cijfers over het aantal goed en afkeuringen. Hij vertelde ook dat veel veranderingen voortvloeien uit de samenwerking met de andere Europese landen.
Hierna kwam de grootste wijziging c.q. aanvulling aan bod : de uitlaatgastest via de EOBD aansluiting (alleen voor APK 2 en nog niet voor voertuigen op LPG)
De eis geldt alleen voor voertuigen met een eerste toelating van ná 31-12-2005.
Voor voertuigen van voor deze datum veranderd er dus niets en mag dus ook de eventuele EOBD aansluiting hier dan ook niet voor gebruikt worden! ( Dus moet gewoon de oude manier met de uitlaatgastester toegepast worden.). Hierna deed hij uit de doeken hoe het een en ander gecontroleerd diende te worden. Een uitleesapparaat of scantool is daarbij verplicht.
Aan deze tools worden ook eisen gesteld en het is belangrijk om deze dan ook voor aanschaf
te controleren. Na wat oefening hoeft een EOBD test niet langer als 30 sec te duren.
Hierna kwam José Gallardo aan het woord en gaf uitleg over o.a. de vervallen eis van koplampsproeiers bij Xenon verlichting. Er zijn wel wat andere toevoegingen zoals: er moet nu wel gecontroleerd worden of het grootlicht verklikkerlampje werkt en ook een werkend controlelampje voor de richtingaanwijzers ( of geluidssignaal.) behoort nu tot de eisen.
Ook is er nu een wat twijfelachtige eis omtrent olielekkage maar dan als reparatie adviespunt.
De minimale remvertraging wordt voor voertuigen in gebruik genomen na 31 Dec 2011 ook verhoogd.
Voor APK 1 geldt nu dezelfde bandenprofiel eis als bij APK 2.
De RME . Dit is een centrale registratie van de bij het keuringsbedrijf voor de APK in gebruik zijnde meetmiddelen en hefbruggen .Hiermee zijn de ( af en toe verdwenen ) ijkcertificaten overbodig geworden. Na ijking geeft de ijkende instantie de gegevens over goed of afkeur door aan het RME.
HAPS. Dit is een nieuwe activiteit waarbij je na het inloggen de top 3 van de meest gemelde mankementen van het betreffende voertuig te zien krijgt evenals het resultaat van de laatste APK keuring. Nu is dit nog in de testfase maar eind 2012 zal het volledig operationeel zijn.
Vanuit de zaal werden er diverse kritische vragen op de beide heren afgevuurd maar deze werden ruim afdoende beantwoord.
Ook deze avond bewees maar weer eens dat je ook voor de nieuwste APK regelgeving de ATC hard nodig hebt!
Foto’s van deze lezing KLIK OP ONDERSTAANDE LINK
Met vriendelijke groet,
vice-voorzitter.atc-rotterdam
Web Site beheerder
Arie Monster

2012-03-20 RDW wijzigingen in APK 1 en 2.