NL Rotterdam
Lezing | 12 februari 2013

2013-02-12 Jaar vergadering – verslag lezing Connexxion

2013-02-12 Jaar vergadering lezing Connexxion

Lezing over het Infoxx systeem in het openbaar vervoer door ons lid Dennis Klootwijk.
Na de ledenvergadering gaf Dennis ons een inkijkje in het nieuwste infosysteem wat door en bij het openbaarvervoersbedrijf Connexxion ontwikkeld is. Het is een systeem dat sinds 2004, dus voor de afschaffing van de strippenkaart in 2011, al in ontwikkeling is en dat is maar goed ook want het is een zeer complexe materie. De centrale computer in de bus is via een gemeenschappelijke antenne voor de GSM, GPS en Wi-Fi met de centrale verkeersleiding verbonden. De computer is voor de meeste data verantwoordelijk zoals stoplichtbeïnvloeding, eventuele slagboombediening en de informatieschermen binnen en buiten de bus. Deze info word i.p.v. door een lichtkrant meer en meer door TFT schermen overgenomen. Alle kaartlezers en beveiligingscamera’s ( van ieder max. 8 ) zijn via deze computer aan de centrale verkeersleiding gekoppeld. Via een z.g. “noodoproepknop” heeft de chauffeur de mogelijkheid om op deze manier de verkeersleiding bij calamiteiten “mee te laten kijken”. Iedere 2 minuten gaat de alle ter zake doende info naar de verkeersleiding en worden bijv. de info schermen in de bus en bij de haltes aangepast. De chauffeur krijgt ook info over eventuele files e.d. Wanneer bijv. de bus te vroeg zou zijn dan wordt een op de route liggend stoplicht minder snel op groen gezet en bij te laat andersom. Er is zelfs rekening gehouden met het feit dat als een bus”geen dienst” heeft hij dan ook geen voorrang krijgt! Bij einde dienst worden alle opgeslagen gegevens zoals o.a. die van de chipkaart verwerkt en afgerekend. Ook eventuele softwarewijzigingen kunnen dan draadloos geüpdate worden. Er zijn 3 opleidingsniveaus voor de monteurs en vanzelfsprekend worden de monteurs in het eigen opleidingscentrum van Connexxion regelmatig bijgeschoold om aan dit systeem te kunnen blijven werken. Dit geldt natuurlijk ook voor de buschauffeurs die minimaal ieder jaar “opgefrist” worden. Je staat er eigenlijk nooit zo bij stil maar ook het openbaar vervoer gaat goed met z’n tijd mee! Als dank voor deze inkijk in het openbaar vervoer kreeg Dennis uit handen van onze voorzitter een miniatuur schakelhandel.( Komt misschien ooit nog eens van pas bij defect aan een bus ) Uit deze lezing bleek maar weer eens:
dat je de ATC hard nodig hebt om ook de laatste ontwikkelingen in het openbaar vervoer bij te houden!

Foto’s van deze avond KLIK HIER ONDER OP DE LINK

Klik hier