NL Rotterdam
Lezing | 09 april 2013

2013-04-09 Verslag van excursie naar ZF in Delfgauw

2013-04-09 excursie ZF in Delfgauw

Op Dinsdagavond 9 April brachten wij een bezoek aan het ZF Experience Center in Delfgauw.
We werden door Sander Peeters welkom geheten en konden onder het genot van koffie of thee onder tussen op ons gemak kijken naar de uitgestalde ZF producten. Opengewerkte automatische transmissies blijven altijd fascineren! Er stond ook nog een opengewerkt model van ( vermoedelijk ) de eerste automatische schakelbak uit 1922 ! De geschiedenis van de “Zahnradfabrik Friedrichshafen” is begonnen met het ontwikkelen van de z.g. “Zeppelins” en het bouwen van tandwielkasten voor de aandrijving van de motoren. De fabriek heeft dus altijd wat met tandwielen gehad. Complete achterassen met ingebouwde vertragingen zijn ook in het leveringsprogramma en door de overname van” Lemforder Metallwerke” (stuur en ophangings delen),” Mannesmann-Sachs” (schokbrekers en koppelingen) en een Joint Venture met “Robert Bosch” werd het programma steeds verder uitgebreid. Na de pauze en de nodige verfrissingen kregen de ruim 60 aanwezige leden info over de verschillende types automaten en hun toepassingen. De moderne besparingstechniek worden ook niet geschuwd wat blijkt uit de bakken met 3 stadia van hybride techniek! (Micro, Mild en Full) In de zeer nabije toekomst komt ZF ook met een automaat voor de toepassing bij dwars geplaatste motoren. Hierna gingen we de werkplaats in en konden met eigen ogen zien hoe een automaat of tandwielkast werd gerepareerd. Hergebruik van materiaal staat hoog in het vaandel wat bleek uit een afdeling “2de hands” delen. Ook het magazijn met veel reservedelen mocht er wezen. Delen die onverhoopt niet op voorraad zouden zijn worden s’nachts aangeleverd. Na een afsluitend hapje en drankje was het weer tijd om vol nieuwe indrukken huiswaarts te keren.
Foto’s van de excursie KLIK OP ONDERSTAANDE LINK

Met vriendelijke groet,