NL Rotterdam
Lezing | 15 april 2013

2013-04-16 Verslag van ons bezoek aan Van Tilburg-Bastianen in Roosendaal

2013-04-16 Tilburg-Bastianen in Roosendaal

De meeste ATC leden gingen per bus vanuit Ridderkerk naar Rozendaal maar een aantal kwam op eigen gelegenheid. In totaal waren er ruim 60 leden aanwezig. We werden verwelkomt door de commercieel directeur Ralph Hoefman. De koffie stond al klaar en ook de cakejes gingen er grif in. In de showroom stond de nieuwste DAF XF truck met de nieuwste Euro 6 motor opgesteld. De cabinekleur was heel toepasselijk in “vorstelijk” oranje gespoten. De truck ziet er met z’n schuine koplampen( met LED verlichting!) vrij futuristisch uit. Na de klauterpartij is de zitpositie voor de bestuurder zeer goed in te stellen maar personenauto’s zijn op deze hoogte toch wel vrij klein! Alles in de cabine is, in samenspraak met chauffeurs, opnieuw ontworpen en het is een en al luxe met zelfs de mogelijkheid van een dashboard met een glanzend notenhouten finish! Aan binnenruimte is er geen gebrek en ook aan de inbouwruimte voor een koelkastje of een microwave is gedacht. De bedden zijn zelfs 220 cm lang! (Er zijn namelijk ook hele lange Polen) Ralph Hoefman gaf wat meer details over het uit 1934 daterende bedrijf “Van Tilburg-Bastianen”. Het heeft 6 eigen vestigingen in Nederland en 5 in Polen en is sinds 1950 DAF dealeren levert buiten de DAF trucks ook veel speciale voertuigen zoals veegwagens e.d.Het heeft op 3 andere locaties het dealerschap van Audi en VW. Hierna kwam Ing Jan van Malsen, product manager van DAF trucks, aan het woord en we kregen via hem allerlei achtergrondinformatie over het hoe of wat van de diverse constructiedetails van de gloednieuwe truck. Bij het ontwerpen rolde men van het een in het ander en zodoende moest er een bijna compleet nieuw chassis ontworpen worden. Veel componenten kregen ook een andere plaats zoals bijv. de accu’s die helemaal achteraan tussen de chassisbalken een plaatsje kregen. Ook motorisch moest er het nodige veranderd c.q. aangepast worden om aan de Euro 6 Norm te kunnen voldoen. In de pauze kregen we een rondleiding door het bedrijf met , zeker voor leden die alleen maar luxe auto’s gewend zijn, imposante maten van de werkkuilen en de aparte APK straat. In deze vestiging heeft men een eigen spuiterij met natuurlijk een spuitcabine van reuze afmetingen met daarin een Legertruck in schutkleuren.( Info leerde dat de maten en vormen van deze schutkleuren door het leger vastgelegd zijn en daar dus niet van afgeweken mag worden!) . Ook het magazijn mocht er zijn en mocht er een onderdeel niet aanwezig zijn, dan ook hier een levering binnen 24 uur. Na de pauze ging Ing Jan van Malsen verder in op de technische aspecten van de Euro 6 norm en wat daar voor nodig was om deze te kunnen halen. Kortom zeer leerzaam ook voor de “niet dieselaars” onder onze leden. Na een afsluitend drankje ging het grootste deel van onze leden weer met de bus huiswaarts terwijl de rest met eigen vervoer op weg ging. Een groot woord van dank aan Ralph Hoefman van de firma Van Tilburg-Bastianen en natuurlijk ook aan de lezinggever Ing Jan van Malsen voor z’n duidelijke uitleg over deze nieuwe Nederlandse Truck. Zo zie je maar weer : Je hebt de ATC hard nodig om ook op truckgebied bij te blijven!
Foto’s van deze lezing KLIK OP ONDERSTAANDE LINK

Klik hier