NL Rotterdam
Lezing | 04 mei 2013

2013-05-14 Verslag lezing door Prins autogas

Deze innovatieve avond werd door ruim 35 leden bezocht. John Wouters van de firma Prins Autogas opende de avond en gaf wat achtergrondinfo over de firma waaruit bleek dat het een onderdeel is van de wereldwijde SHV. Deze holding bezit zeer veel andere bedrijven zoals o.a. de Makro. Er wordt door Prins autogas niets zelf geproduceerd maar wel worden veel van de componenten zelf ontwikkeld en dan ter productie uitbesteed . Hierna kwam de technische man Hessel Draisma aan het woord om ons op de hoogte te brengen van de laatste ontwikkelingen op gas gebied. Naast het al iets langer bestaande” VSI-2.0 LPG” gassysteem voor indirecte injectie (d.m.v. samen met Keihin ontwikkelde injectoren) is er nu ook het” VSI-2.0 CNG” systeem voor motoren die af fabriek reeds voorzien zijn van directe benzine injectie . Voor deze vloeibare gasinjectie wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van het door de autofabrikant zelf gebruikte benzinesysteem zoals de hoge druk pomp en de injectoren. Voor de gegevens voor de injectie wordt als basis de originele computer gebruikt en deze worden door een door Prins zelf ontworpen computer, vertaald voor hoge druk gasgebruik en dan naar de injectoren gestuurd. Dit alles vergde en vergt nog steeds wel de nodige Know How en ontwikkelingstijd. Al de componenten worden door Prins voorafgaand aan de montage al reeds afgesteld zodat er na inbouw weinig meer mis kan gaan. Het systeem is zodanig uitgevoerd dat op benzine rijden eigenlijk totaal overbodig is geworden. Voor het indirecte systeem wordt nog wel een, ook door Prins ontwikkeld, smeersysteem voor de kleppen aangeraden. Als dank voor deze zeer interessante avond kregen beiden uit handen van onze voorzitter de, bij onze leden welbekende, “monteur” en het “milieuvriendelijke klokje” dat z’n stroom uit 3 watercylindertjes haalt! Al met al was dit weer een avond die je zeker niet had mogen missen en bewees wederom dat je de ATC hard nodig hebt om ook op gasgebied bij te kunnen blijven!

Foto’s van deze lezing KLIK OP ONDERSTAANDE LINK

Met vriendelijke groet,