NL Rotterdam
Lezing | 04 oktober 2014

2014-10-04 Tourrit

Het valt niet mee om iedere keer weer een mooie en interessante route uit te zoeken voor onze club, die niet alleen leuk is maar ook interessante stukjes van ons mooie Nederland laat zien en goed is aan te rijden.
De twee eerste ritten heb ik samen met Ton Remans georganiseerd maar hij heeft het zo enorm druk met van alles dat ik besloten heb, om hem niet extra te belasten, niet hiervoor te vragen.
Dit keer ben ik samen met Hans Ippel op pad gegaan en we denken weer iets te hebben bedacht wat aan dit alles voldoet en garant staat voor een mooie dag.
We verzamelen zoals gewoonlijk om 10 uur op de parkeerplaats bij het Pannenkoekenhuis “De Oudemaas” gevestigd aan de Achterzeedijk in Barendrecht, waar we beginnen met koffie en een “appelknaller”, wat bij eerdere ritten een goed begin van de dag is gebleken.
Ons einddoel deze keer is het plaatsje Oudenhoorn wat ligt op het voormalige eiland Voorne. Ik neem aan dat u het einddoel zult vinden! U wordt verwacht aan de Molendijk 44 daar parkeert u op het garageterrein van ons ATC lid Arie Wolters.
Daar vind ook de lunch plaats, als het erg mooi weer is ( daar ga ik vanuit ) doen we dat buiten en anders is er binnen ook genoeg ruimte om daar van de heerlijke lunch te genieten en tevens is er tijd en ruimte voor de grote hobby van de ATCer en dat is…… praaaaaaaaaten over…….auto’s!
Het is de bedoeling dat het een relaxte rit gaat worden.
U bent niet aan een vaste aankomsttijd gebonden maar het moet natuurlijk niet al te laat worden ivm de lunch gerechten.
Na de lunch en het nieuwsgierig bekijken van de mooie, aan de rit deelnemende auto’s en misschien ook de voorraad auto’s van Arie, wil ik u aanraden om een bijzonder boerderij museum te bezoeken dat een paar kilometer verderop ( Molendijk 88 ) is gevestigd.
In het museum worden voorwerpen uit het verleden van Oudenhoorn en omstreken tentoongesteld. Voorwerpen die in de landbouw werden gebruikt zoals handgereedschappen, eggen, ploegen en oude werktuigen. Ook is er een grote collectie ambachtelijk gereedschap. Vanuit de veeteelt treft men allerlei melkgereedschappen en karntonnen aan.
Verder is ook van de inrichting van de boerenbehuizing van alles te zien. Er is nu ook een ruimte waar men video, oude foto’s, boeken, kranten en advertenties kan bekijken. Verder zijn er een motorfiets uit 1934 en een paar oudere tractoren te bewonderen. Kortom: op deze museumboerderij waan je je in vroeger tijden.
Werkelijk bijzonder om dit alles te zien en voor de prijs hoeft u het niet te laten! Entree prijs is 1,50 € !!!. Er staat ergens nog wel een bus waar je iets in kan doen om dit alles te steunen.
Deelnemen; het liefst met een oldtimer of cabriolet maar ook de “normale” gebruikswagens zijn uiteraard van harte welkom. Voor vrachtwagens is de route niet geschikt, in sommige dorpjes en op smalle dijken krijgen we daarmee problemen.

Foto’s van deze avond klik op onderstaande link
Met vriendelijke groet,
vice-voorzitter.atc-rotterdam