NL Rotterdam
Lezing | 15 april 2015

2015-04-15 SME Politiemuseum

Woensdag 15 april; SME bezoek aan de eenheden Rotterdam
Historische Collectie Politie-eenheden Rotterdam.
Heel veel mensen uit Rotterdam en omgeving weten niet dat er een Politie museum bestaat in Rotterdam. Ons lid Ron van Savoijen, werkzaam bij de politie, maakte mij er op attent. Samen hebben wij een bezoek gebracht en waren het roerend eens dat het een bezoek van onze SMEers meer dan waard is.
Er is van alles wat te maken heeft gehad en nog heeft van de politie Rotterdam te vinden. Ook enkele voertuigen waaronder de legendarische C10 is er te vinden.
De huidige Historische Collectie is ontstaan uit artikelen die door politie collega’s de moeite waard werden gevonden om als leermiddel te kunnen fungeren, dan wel als dierbare herinnering bewaard werden.
De collectie groeide, omdat bij vernieuwingen en veranderingen telkens nieuwe voorwerpen, documentatie en foto’s binnen kwamen.
Via de eigen opleidingsscholen aan de Boezemdwarsstraat, Oudedijk en de heer Bokelweg, kwamen de spullen, na het verdwijnen van die scholen, als verzameling aan de Westblaak terecht.
In 1998 kon de Historische Collectie worden ondergebracht in een ruimte van de voormalige politiedrukkerij aan de Boezemsingel, achter het wijkbureau Crooswijk.
Daar werd de collectie, mede door de tomeloze inzet van vrijwilligers, zichtbaarder voor collega’s en publiek.
Het beloofd een interessant bezoek te worden mede door de enthousiaste uitleg door de aanwezige vrijwilligers.
Ook techniek komt aan de orde o.a. de Nash demonstratie auto.
Een niet alledaagse, maar daarom niet minder bijzonder bij de Historische Collectie, is de testauto.
In 1955 namen J. de Putter en F.G. Kauffman, beiden werkzaam bij de verkeerspolitie het initiatief om het publiek kennis te laten maken met het verschil tussen het zien en het handelen; de reactietijd.
Door de aankoop van het korps van een Nash personenauto, uit overgebleven Amerikaanse legervoertuigen, werd hierdoor na veel technische ingrepen een item gecreëerd die aan de eisen van hen voldeed.
U ziet het, genoeg te beleven en zal zeker de ochtend vullen!
Na afloop eten we gezamenlijk een broodje.
Geen introducés!
Foto’s van deze dag klik op onderstaande link:
Met vriendelijke groet,
vice-voorzitter.atc-rotterdam