NL Rotterdam

Verzorgd door: Michiel van Koeverden
Datum: 25-10-2016
Lokatie: Swedoro Rotterdam
De aanvang van de presentatie werdt 15 minutjes later door moeilijkheden met de beamer maar uiteindelijk verscheen er toch een mooi beeld op het scherm en ging Michiel van start.
Onze voorzitter gaf vooraf een voorbeeld van de reputatie van de Vredestein banden in vroeger jaren.
In 1970 was een rit van Ridderkerk naar Zuid-Limburg in een DAF 33 op banden van Vredestein er de oorzaak van dat je volledig door elkaar geschud op je bestemming aankwam.
Uiteraard kon Michiel vezekeren dat in deze tijd de banden van Apollo Vredestein zeker bij de top behoren als het over kwaliteit gaat.
Michiel geeft bij de Apollo-Vredestein-organisatie leiding over het Tyre Information Center .
Deze afdeling verzorgt het afwikkelen van garantie-zaken, het geven van trainingen en de communicatie betreft de regelgeving.
De avond werd vooral gevuld met het indertijd tot stand komen van het millieu/kwaliteits- label.
Dit bekende label met de kleurenbalkjes geeft aan wat je mag verwachten van de band als het gaat over branstofverbruik, geluidsproductie en grip bij nat weer (Wet Grip).
Ook de aanduidingen op de band wat betreft load index, Euro keurmerk, maxium snelheid, productiedatum, etc. moeten op de juiste manier en plaats zijn aangebracht.
De eisen in Europa worden steeds strenger, zeker niet alle banden mogen daardoor nog op de markt komen.
Met een proef met de “gekleurde ballen” kregen we een goede indruk van de invloed hoe het rubber van de band is samengesteld.
Met het tegelijkertijd laten vallen van twee komplete fietswielen liet Michiel zien wat de invloed van de bandenspanning is.
Een duidelijke geluidstest liet horen dat het soort en samenstelling van het asfalt van enorme invloed is op de geluidsproductie van de banden.
Hier wordt dan ook op grote schaal mee geëxperimenteert door de wegenbouwers en de overheid.
In de presentatie zijn allerlei manieren van praktijktesten duidelijk omschreven.
Testen in de praktijk is door wisselende omstandigheden zeker niet eenvoudig.
De 65 aanwezige leden zijn op deze gezellige avond goed voorzien van kennis over banden en alles wat erbij komt kijken.
29-10-2016 John van der Lans
Foto`s van deze lezingklik op onderstaande link;

Klik hier