NL Deventer-Zutphen
Lezing | 12 januari 2016

2016-12 januari – SPIDAN-GNK-Staadegaard

zie de foto’s bij dit verhaal, klik hier

in de fotoserie staat ook een datum en tijd, dat is het moment waarop de naastliggende foto is genomen.

Lezing GKN – Spidan .

Door Wim van den Oever en Harm Huitema .
Eerst was er uitleg wie en wat GKN doet , we waren verrast wat ze allemaal doen ! Daarna waar hun afdeling verantwoordelijk voor is .
Het eerste wat aan bod kwam waren de aandrijfassen en de vele soorten en maten .
De details werden uitvoerig belicht en ook wat er allemaal mis kan gaan . Ook de as hoezen met zijn soorten werden getoond .
De klemmen die er bij horen en hoe die moeten worden vast gezet ,met het juiste gereedschap !
Ook zijn er hoezen met daarin de ontluchting van b.v. de versn. bak .
Wim gaf ons diverse tips en handigheidjes.
We gingen verder met de schroefveren , de vele soorten lagen voor hem op de tafel .
We zagen de verschillen tussen de goede en de goedkopere , die ook niet goed passen .
Hoe funest is roest voor veren zagen we ook . Eigenlijk moet je als er een veer is gebroken de andere veer ook vernieuwen en dat je dan 10 jaar garantie krijgt, is zeker een argument dat je naar de klant als verkoop punt kunt meenemen .!
Verder met draagarmen en fusee kogels en andere rubbers voor de ophanging , weer met vele goede tips voor in de praktijk steeds er tussen door .
Wim gaf ons ook vele zij info , zoals de schokdempers en hij benadrukte het belang van het uitlijnen na een reparatie .
Stuurdelen en pompen was het volgende onderwerp. Alleen hierover kan hij wel 3 uur vertellen , maar nu moet het helaas korter .
Maar we kregen een schat aan informatie , met ook hier weer veel praktische tips . Veel voorbeelden van wat er mis kan gaan , en hoe je diagnose kunt stellen . Belangrijk ook het spoelen van , hoe belangrijk dat is ! Via een video kon je zien hoe dat moet .
Ook de vragen uit de zaal werden tot volle tevredenheid beantwoord .
Als laatste kwam de elektronica aan de orde . Hoe vaak bobine,s worden vervangen zonder dat ze stuk zijn , vaak word de echte oorzaak niet opgelost . Interessante voorbeelden toonde Wim ons en werden besproken .
Veel te snel moest hij afronden .

Met een groot applaus werd hij beloond voor zijn leerzame en boeiende lezing en menigeen was geïnteresseerd in de workshops die hun aanbieden.

We bedanken GKN , en met name Wim en Harm , voor deze door onze leden als zeer leerzaam ervaren avond .!!!!

Ton Toebes (voorzitter D-Z )

2016-12 januari - SPIDAN-GNK-Staadegaard