NL Deventer-Zutphen
Lezing | 13 december 2016

2016-13 december: Beru weet waar Abraham de vonken vandaag haalt ….

Verslag van de lezing op dinsdag 13 december 2016 door Cor Koorevaar voor de afdeling D-Z over de laatste ontwikkelingen van BERU
Cor verteld ons dat de functie van de bougies de afgelopen tijd enorm is doorontwikkeld en veranderd.
De emissie waarden zijn tegenwoordig veel belangrijker dan vroeger. De huidige bougie wordt aangestuurd door een aparte bobine per bougie dat weer aangestuurd wordt door het motormanagement.
De huidige bougies zijn voorzien van edelmetalen en gaan dan ook veel langer mee, tot wel 100000 km.
De lengtes van de bougie zijn tegenwoordig ook veel langer en de lengte wordt zo afgestemd dat de vonk precies op de juiste plek plaatsvindt in de cilinderruimte.
De bobines zijn tegenwoordig geheel elektronisch geregeld en bestaan uit een geheel en zijn met hars afgedicht. Het gebruik van speciaal vet is dan ook belangrijk om oxidatie te voorkomen, zodat het losmaken gemakkelijker gaat, dus is dan ook een must.
Beru maakt ook voor elk type auto gloeibougies voor de dieselmotoren, het is tevens een sensor geworden die ook de druk in de cilinders meet en aan het motormanagement doorgeeft voor de optimale brandstofinspuiting. De gloeibougie heeft dus meerdere functie gekregen.
Je hebt tegenwoordig ook bougies die op een lagere spanning ( 5V ) werken en dus niet afhankelijk zijn van het spanningsverlies tijdens het starten. Er worden tegenwoordig ook keramiek bougies gebuikt die tegen een veel hogere warmte kunnen, maar de kosten zijn dan ook navenant.

Cor Korevaar wordt bedankt voor zijn heldere presentatie en krijgt nog een attentie uitgereikt.

zie hier de fotoreportage

Beru weet waar Abraham de vonken vandaag haalt