NL Rotterdam
Lezing | 30 september 2017

2017-09-30 Tourrit Zevenhuizen

Zaterdag 30 september 2017; tourrit Zevenhuizen
Zoals gebruikelijk is hier weer de uitnodiging voor onze jaarlijkse ATC- tourrit voor zowel oldtimers, klassiekers, als “normale” auto’s.
Het liefst hebben we oudere auto’s en cabrio’s, maar iedereen, ook als u familie of vrienden heeft die een dergelijk auto bezitten, zijn ook met het dagelijkse vervoermiddel welkom.
Het gaat bij de ATC om de gezelligheid. Gezelligheid is ook het praten over de aanwezige auto’s met alle wetenswaardigheden, over het altijd mooie weer tijdens de ATC ritten en het napraten over de gereden rit onder het genot van een voortreffelijke lunch.
We zijn dit jaar weer in een ander gebied van Zuid-
Holland en wel in de buurt van Zevenhuizen, waar
Ons lid Jaap Eindhoven zijn garagebedrijf heeft.
Het groene hart van Holland! ►
We verzamelen bij Kwekerij Lijntje in
Moerkapelle. Dit is een tomatenkwekerij,
waar elke dag de trailers vrachten vol komen
halen voor de groothandel. Vervolgens gaan ze de
hele wereld over. De kas is te bezichtigen voor hen die dat willen.
Lijntje catering, die de lunch op het eindadres verzorgt, geeft in de grote hal ook workshops en kook- cursussen.
In de hal begint de dag met het drinken van koffie of thee met daarbij iets lekkers, waarna rustig aan vertrokken gaat worden. Er is tijd genoeg om rustig aan te doen en regelmatig te stoppen waar iets interessants te zien is, als we maar om half twee met de lunch kunnen aanvangen met de gehele ploeg.
Het eindpunt is het garagebedrijf van Jaap Eindhoven.
Hier gebruiken we de gezamenlijke lunch. De voortreffelijke lunch wordt verzorgd door Lieneke van Lijntje Catering uit Moerkapelle. Lieneke Oosterom heeft ondanks de werkzaamheden in de kas ook een cateringbedrijf.
Ook heeft ze een kleine winkel aan huis waar de diverse soorten tomaten te koop zijn en ook tomatensap waar soep van kan worden gemaakt. Allemaal heel lekker en gezond. Ze zorgt er voor dat in de garage van Jaap een klein stalletje, met daarop de door hun gekweekte producten waar de gezondheid vanaf straalt, te koop zullen zijn.
Na de lunch, komt de heer Jan Spruit vertellen over
De molenviergang. De Molenviergang is een molengang
Bestaande uit vier windmolens, ten noorden van
Zevenhuizen aan de Rotte. De molens zijn gebouwd rond
1722. De molenviergang is gebouwd voor de bemaling van
de Tweemanspolder.
In 1953 kwamen de molens in bezit van de Stichting tot
instandhouding van de molenviergang van de Tweemanspolder. In 1950 werd het scheprad van een van de molens vervangen door een centrifugaalpomp, die echter niet voldeed. Door deze vervanging is een onbalans in de viergang ontstaan. Bij een restauratie in 2009/2010 is deze molen echter weer voorzien van een iets meer verdiept scheprad, waardoor de balans weer beter is.
Voor bemaling van de polder zijn de molens in 1953 buiten bedrijf gesteld. Ze zijn wel maalvaardig en draaien tweemaal per maand, op zaterdag.
Na de uitleg over de molens is er zeer waarschijnlijk een mogelijkheid voor een bezoek aan één van de molens.
Dit vergt wel enig overleg voor het vervoer daar naar toe, i.v.m. de (korte) smalle toevoerweg, waar zeer lastig te passeren valt.
Het wordt weer een relaxte rit met tijd om
onderweg foto’s te maken, even uitstappen
om iets te bekijken of een kopje koffie te
gebruiken bij een restaurantje.
Dit kan onder meer bij de Plantentuin Esveld. ►
Dit is een traditionele Boskoopse kwekerij met
een geschiedenis die teruggaat tot in de 19e eeuw.
De plantentuin kan bezichtigd worden en hier
is tevens de koffie- en theeschenkerij Yume gevestigd.
We moeten wel uiterlijk 13.30 uur allemaal weer aanwezig te zijn bij Jaap, om gezamenlijk van de lunch te genieten.
De prijs voor deze rit is voor leden ATC afd. Rotterdam € 19,00.
Voor niet-leden is de prijs € 22.00 per persoon.
U kunt zich hiervoor opgeven voor 20 september 2017, liefst per e-mail voorzitter@atc-rotterdam.nl of via onze secretaris Lucie de Joode
secretaris@atc-rotterdam.nl
Per telefoon: 0180-428019/06-10402059 t.n.v. Gerrit Konijnendijk.
Overmaken op giro NL87INGB0000515173 t.n.v. penningmeester afd. Rotterdam, onder vermelding van ATC-Rit 2017.
Vertrek datum; zaterdag 30 september a.s.
Verzamelen om 10.00 uur bij Kwekerij Lijntje, Oogstpad 20, 2752 AG Moerkapelle.
Georganiseerd door:
Gerrit Konijnendijk
Foto`s van deze tourrit klip op onderstaande link.

Klik hier

Met vriendelijke groet,