Bedrijfslidmaatschap
NL Rotterdam
Lezing | 22 oktober 2017

2017-10-22 Excursie reis verslag van Ria de Wit

Reis verslag van Ria de Wit.
Ik wil even wat vertellen over de Elzasreis.
Vroeg uit de veren ,en keurig op tijd vertrokken we uit Ridderkerk. Met onze gezellige Frans ,bij Antwerpen en ook Brussel in de file ,we hadden dus beter niet uit kunnen slapen! De eerste koffiestop bereiken ,leverde wat problemen op. Ook het bemachtigen van een lekker “bakkie” verliep niet erg snel. Maar met wat lekkers erbij waren we toch allemaal tevreden. Vervolgens een mooie rit naar La Roche en Ardenne ,in het centrum de bus geparkeerd en te voet naar het restaurant . Daar kregen we een verrassende en heerlijke lunch ,weer eens wat anders als een broodje kroket . De bediening had het hier snel voor elkaar. Alle hoofden weer geteld en de bus kon vertrekken ,veel hoofden gingen toen achterover, kortom er vielen er veel in slaap. Na de rust ging de bar open Frans attendeerde ons daar regelmatig op! Na een korte stop reden door de prachtige natuur van de Ardennen in herfstkleuren naar ons hotel zur Krone in Bötzingen. Om dat we al wat verlaat waren gingen we al snel aan tafel en hebben lekker gegeten . De hoteleigenaar was wel een gastheer en beloofde ons voor de de volgende dag een verrassing. De volgende morgen een goed verzorgd ontbijt en de zon ging al schijnen tijdens een mooie rit naar Muhlhouse. Net over het Ilkanaal bezochten we het Cité de l’automobile-Musée National, collection Schlumpf ,we waren daar wel wat vroeg,tijd om wakker te worden. Het museum is een uit de hand gelopen verzamelwoede van Fritz Schlumpf (1906-1992). Bij het instorten van textielimperium van de gebroeders Schlumpf stonden in één van de fabriekshallen honderden auto’s. Loyale werknemers en gerechtelijke procedure’s zorgden er voor dat de collectie bewaard kon blijven. Dankzij de audioset kon je de uitleg ook volgen in het Nederlands. Mijzelf sprak de Mercedes die de voorganger was van de Volkswagen Kever erg aan. Zal wel jeugdsentiment zijn denk ik ,mijn eerste auto was een kever. Ferdinand Porsche kwam in 1933 bij Mercedes in dienst als technisch directeur en ontwierp in 1934 het model wat in het museum stond. Hij heeft 3 modellen ontworpen en in totaal zijn er maar 1500 van gemaakt, ze hadden een slechte wegligging. Ferdinand Porsche ging naar Volkswagen en in 1938 kwam de eerste Volkswagen Kever, in 60 jaar zijn er daar 24 miljoen van gemaakt. Verder stonden er mooie Bugatti’s en Bentley’s ,je kwam ogen te kort. Na de Lunch bracht de bus ons naar een zon overgoten Colmar ,verdeeld in 2 groepen kregen we een rondleiding .Onze groep had een erg enthousiaste gids. Colmar ,Straatsburg en Muhlhouse zijn de 3 grootste steden van de Elzas. Het Unterlindeklooster is het oudste gebouw van de stad, hieromheen ontstond Colmar. De Rue de Marchands is de belangrijkste winkelstraat van Colmar,hier staat ook het geboortehuis van Auguste Bartholdi (1834-1904) nu een museum met beelden. Ook was Bartholdi de architect van het Vrijheids-beeld en in Frankrijk van de leeuw van het Belfort. Wat een prachtige stad wat een mooie gevels, wat een kleurenpracht. Na de rondleiding gaf de gids ons de tip loop even door naar het leerlooiers en viskwartier (Klein -Venetië). Even een terrasje pikken in de zon en dan horen dat het in Nederland zulk slecht weer is. Dan weer in de bus en wat zal dan de verrassing zijn in het hotel? Er stond een mooi en vooral heerlijk koud en warm buffet klaar en we hadden best trek, wat een geslaagde dag !De derde dag stond Mulhouse op het programma. Cité du train, de verhalen van hen die er waren geweest klonken goed . Zelf ben ik mee de stad in geweest er is een mooi centrum en gezellige koffietentjes. In Muhlhouse rijd de Tramway is geen tram maar ook geen trein. Kunstenaars hebben heel futuristische halte’s ontworpen, ook is de tramway versierd met felgekleurde bogen zoals geel appelgroen en oranje. Daarna weer allemaal verzameld in leuk eethuisje en ook weer een heerlijke lunch.Via een prachtige rondrit door het Nationaal Parc des Ballons des Vosges kwamen we in Riquewir voor de wijnproeverij bij Dopff au Moulin. We mochten 4 wijnen proeven o.a de champagne van de Elzas, de Crémant daarvan bottelen ze één miljoen flessen per jaar. Frans wilde dat we toch het stadje konden bezichtigen een schilderachtig plaatsje ,fijn dat we die kans kregen . Moe maar weer tevreden naar hotel en weer een heerlijk diner . Vroeg uit de veren de thuisreis met op de terugweg de scheepslift in het Rijn – Marne kanaal We kregen een rondvaart en uitleg in een paar minuten overbrugt de lift, eigenlijk een stalen bak met kabels en contragewicht 45 meter over een sterk hellend vlak. Het in en uitvaren kost dan nog zo’n 20 minuten. Zelf vond ik het net een hele grote glijbaan. Hier zouden Arie en Jennie Monster zich bij ons voegen, maar dat liep jammer genoeg anders. Later in de bus, Frans kwam al in tijdnood koers gezet naar Metz voor alweer een heerlijke lunch. Snel naar de bus en om een uur of vier begon het te regenen, maar om zeven uur zouden we het afscheidsdiner krijgen .Was het landgoed Schaluinen of de Engel in Baarle-Nassau, waar het mis ging weten we niet . We merkten dat het in Nederland héél véél geregend had, wat een plassen. Wat later zaten we aan tafel, inmiddels was er ook een andere chauffeur die ons veilig in Ridderkerk bracht. Frans had al geïnformeerd of we veilig thuis waren gekomen. Ik denk dat we allemaal een prachtige reis hebben gehad en wat hebben we geboft met het weer!
Ria de Wit
Foto`s van deze excursie klik op onderstaande link.
Met vriendelijke groet,
vice-voorzitter.atc-rotterdam
Web Site beheerder
Arie Monster
WWW.ATCNL.NL

2017-10-22 Excursie reis verslag van Ria de Wit

Kennismaken met regionale collega’s uit de branche?

Bedankt
Bedankt voor uw aanmelding. Een bevestiging is verstuurd naar uw e-mailadres.

Nog vragen?

Stel je vraag via het mailadres van jouw afdeling of laat je gegevens achter. Zij helpen je graag! Voor overige vragen kun je mailen naar info@verenigingatc.com