NL Rotterdam

Verzorgd door: Dennis Bus, Eric Albertsma en Gert Jan Konijnendijk
Datum: 14-12-2017
Lokatie: Badhoevedorp
Deze keer was de in Ridderkerk volgeladen touringcar uiteindelijk terecht gekomen bij het bedrijf van de gebroeders Mark en Dennis Bus in Badhoevedorp.
Letterlijk ingeklemt tussen taxibanen en snelwegen in de Haarlemmermeer ligt het zeer ruim opgezette bedrijf.
Wat ooit begon met twee broers die zelf raceten in diverse toerwagenklassen is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardige autosportorganisatie.
In 1998 besloten de twee broers Mark en Dennis Bus hun ervaring als coureurs te gebruiken om een full-service autosportorganisatie op te starten. Dit idee bleek een schot in de roos, want door de jaren heen heeft MDM Motorsport zich ontwikkeld tot een professionele organisatie met een groot aanbod van producten en diensten op autosportgebied.
Door het autosportverleden van de oprichters van MDM Motorsport is het inlevingsvermogen in de beleving van de coureur een belangrijke kwaliteit van MDM Motorsport.
Met 2 volledig ingerichte euro-trailers kan het MDM-team op ieder gewenst circuit of meerdaags evenement in Europa professioneel en comfortabel de raceteams verzorgen.
Dat de mensen in dit bedrijf goed weten waar ze mee bezig zijn werd al heel snel duidelijk.
In de speciaal voor ATC Rotterdam met tafels en stoelen ingerichte werkplaats werden we door Dennis overladen met kennis over wat er belangrijk is om een klein beetje mee te kunnen komen bij het tourwagenracen.
Denk hierbij aan bijvoorbeeld de afstelling van de wielstanden, schokbrekers, vering, wagenhoogte, luchtgeleiders (dit zijn géén spoilers!) en de keuze van de remonderdelen met de verschillende remvloeistoffen etc. We hebben te maken met een remtemperatuur van meer dan 800⁰ Cesius!
Bij de verschillende circuits maar natuurlijk ook de lengte van de race worden deze zaken uitgezocht.
Het ideale wordt bereikt als bij een overwinning alle onderdelen volledig zijn benut oftewel volledig zijn opgebruikt.
Om dit te bereiken worden de auto’s volgehangen met sensoren. Meten is weten, ook hier.
Met de in een databank opgeslagen gegevens kan een benadering van perfectie worden bereikt.
Hoe dat precies in zijn werk gaat werd met behulp van computerschema’s door Erik Albertsma (Albi Engineering) aan de leden getoond. In zo’n vergelijkingsschema is het effect van later remmen, sturen, gasgeven of anders overschakelen haarfijn te zien.
Dat je niet met een overall met pijpen tekort en mouwen te lang en een wollen muts op aan een serieuze race kan gaan deelnemen weten we allemaal. Daarom heeft Gert Jan (Biesheuvel Autosport) uitgebreid verteld en laten zien wat er dan wel nodig is aan (onder)kleding , handschoenen, schoenen en natuurlijk een goede helm met neksteun. Bewegingsvrijheid, brandvertraging, cabinetemperatuur(60⁰!), prijs, blusapparatuur, matchen van zitting en 6 punts gordel aan de bereider, certificering en nog veel meer is de revue gepasseert.
Na de voortreffelijke lunch met lekkere soep en broodjes was de groep getuige van een test op de vermogensrollenbank. Zoiets maak je niet elke dag mee, op het scherm verscheen gewoon even 330 pk bij 8000 toeren! Dus beter even de vingers in de oren. Hier washet dus letterlijk…..
30-12-2017 John van der Lans
Foto’s van deze excursie klik op onderstaande link
Met vriendelijke groet,