NL Rotterdam
Lezing | 15 januari 2020

2020-01-15 Verslag van de lezing Skyactiv-X, verzorgd door Mazda Nederland

2020-01-15 lezing Skyactiv-X, Mazda Nederland

De eerste kennismaking met de Skyactiv-techniek bij TTA is al weer heel wat jaren geleden. Bij het terugbladeren in de ATC-verslagen ben ik het tegengekomen op 20 november 2014, dik 5 jaar geleden dus.Dat de engineers bij Mazda in de tussentijd niet hebben stilgezeten is deze avond wel duidelijk geworden.
Omdat er naar het prachtig ingerichte trainingcetrum van TTA een groot aantal ATC-leden met de nodige introducees waren gekomen moesten er uit allerlei lokalen en kantoren de benodigde stoelen worden aangerukt. Toen eenmaal iedereen (een royale 80 mensen!) een zitplaats had werd het woord genomen door Michel Baai die bij Mazda de trainingen coördineert.
Alles is 100 jaar geleden ontstaan toen er door Mazda nog kurkbomen, voor de productie van kurk, werden gekweekt. De kurk moest worden vervoerd en daar had men voertuigen voor nodig. De driewielers van toen zijn uiteindelijk de technisch doordachte auto’s van nu.
Mazda is een redelijk eigenwijs merk wat altijd kijkt of het anders maar vooral beter kan! Voorbeelden zijn de eerdere Skyactive D en G motoren en natuurlijk de rotatie-motoren. En vergeet niet de veel gekopieerde MX 5 rij-eigenschappen met de Zoom Zoom beleving welke in alle modellen terug te vinden is.
De 3 trainers Bas, Nick en Helmuth namen ieder een item voor hun rekening.
Eerst werden de basisbeginselen van de verbrandingsmotor even opgefrist.Voor leden van ATC Rotterdam natuurlijk geen probleem en snel stond het (school)bord vol met allerhande wijsheden.
Met scheikunde-proeven werden wat begrippen zoals mengselvorming, gelaagde verbranding en drukverhoging aan het publiek visueel én akoestisch duidelijk gemaakt. Een ontploffend fotoroldoosje , omvallende domino steentjes en limonade dat zich mengt in een flesje water is een kleine greep uit de talrijke proeven en voorbeelden.
Bij de nieuwe Skyactive-X benzinemotor was vooral het verhogen van het thermisch rendament de uitdaging en doelstelling.
Dat hiervoor alle onderdelen en specificaties van de nieuwe benzinemotor opnieuw moesten ontwikkeld is waarlijk indrukwekkend gelukt, een motor die 20 tot 30% zuiniger is. In AMT nr. 3 van 2018 is een uitgebreide uitleg over de nieuwe techniek te vinden, een aanrader!
In de prachtige praktijkruimte van TTA waren de modellen met de nieuwe motor opgesteld om van boven tot onder bekeken en beluistert te worden.
Een zeer geslaagde avond bij een gastvrij instituut, daar kunnen we als vereniging erg blij van worden!

15-2-2020 John van der Lans