NL Utrecht
Lezing | 01 januari 2021

Apache Helikopter Lezing van 2 december 2014

De heer Perry Vroon, verantwoordelijk voor de opleiding van monteurs t.b.v de Apache helikopter, gaf een uiteenzetting van de high tech systemen die gebruikt worden voor de Apache helikopter.
Eerst vertelde hij nog welke andere vliegtuigen bij het leger gebruikt worden zoals:
Mc Donnel Doouglas, de Hercules, de Gulfstream, de Pilatus PC-7 Turbo Trainer (lesvliegtuig) F16/F35 en ook nog de Fokker 50 (inmiddels verkocht)
Andere helikopters zijn de Alouette, AB42 reddingshelikopter, Boeing CH47D(buitendienst), Chinook CH47F transporthelikopter.
De Apache wordt vooral ingezet voor ondersteuning van de grondtroepen of begeleiding van transporthelikopters. Ook wordt hij ingezet voor verkenningsdoeleinden. Hiervoor is hij uitgerust met een geavanceerd navigatiesysteem.
Verder legde de heer Vroon uit hoe de diverse motoren werkte en hoe de inzittende beschermd werden tegen geweervuur van onderaf. Afhankelijk van het doel waar de helikopter voor wordt ingezet weegt de Apache tussen de 5600 kg tot 9190 kg. Normaal kan hij ongeveer 3 1/2 uur vliegen, maar dit kan verlengd worden dmv extra brandstoftanks toe te voegen.
Deze tanks zijn zo ontworpen, dat ze niet gelijk leeglopen wanneer ze door kogels geraakt worden.
Alhoewel dit geen autotechnisch onderwerp was, waren er toch veel raakvlakken met de autotechniek om ook deze lezing weer interessant te laten zijn. Dit bleek ook uit de opkomst en de vele vragen die door de leden gesteld werden.
Voor de fotoreportage klik op bijgaande link.

Apache Helikopter Lezing van 2 december 2014