NL Arnhem-Nijmegen
Lezing | 01 januari 2021

Bezoek VDL Venlo

Deze trip werd gedaan met 30 leden, 1 introducee en 3 bestuursleden. Jammer dat onze voorzitter Hans deze keer niet meekon.
De busreis verliep voorspoedig vv. Daarvoor had Toonen de spelersbus van de Graafschap ingezet. Dat bleek achteraf niet tot noemenswaardige incidenten te leiden in omgeving van VVV Venlo.
We zijn in Venlo gastvrij ontvangen, met koffie en (natuurlijk?) 3 keuze’s Limburgse vlaai. Onze gastheer was Pascal Holthuijsen, die startte met een Powerpoint bedrijfsinformatie over de VDL groep algemeen en VDL Bus&Coach in het bijzonder.
Er was relatief veel cijfermateriaal in de presentatie, maar voor alle (financieele) details, verwijs ik jullie naar de website: www.vdlgroep.nl. De VDL groep (echt familiebedrijf) bestaat 60 jaar en omvat 90 bedrijven met ruim 16.000 m/v personeel.
Toch paar leuke cijfers: VDL bouwt 1500 bussen/jaar (Valkenswaard) en 600 Mini’s (Born).
Op locatie waar we waren, zijn reeds 1400 Mercedes Benz B model diesel, omgebouwd tot politieauto. Incl het hele interieur.
Ook de schade’s worden hier gerepareerd, zowel van de MB als van de nieuwe Mini’s. En vanzelfsprekend van de Sprinters van hun klanten.
Mercedes Sprinters, (standaard uitvoering) worden aangepast voor niet alleen politie, brandweer, ME en Kmar, maar ook als minibus, VIPbus of vervoer voor rolstoelgebruikers. Alles in eigen huis: chassis verlengen, spuitwerk, interieurs enz… Het is echt maatwerk , zoals de klant het wil hebben. Het lijkt wel of alles kan hier.
Ook is er nu een fase met EV, oa voor Connexion. Dit geeft hier ook extra aandacht, vooral wat betreft veilig werken, met de hoge spanning DC bijna 300 volt. Maar ook hier beseft men, dat deze EV een tijdelijke periode zal zijn, vooruitlopend op bijvoorbeeld waterstof.
Het was verboden om in de werkplaats te fotograferen, maar Pascal heeft 3 mooie foto’s nagestuurd.
Gebleken is wel, dat er voor dit soort interessante bedrijven, eigenlijk wat meer tijd moet worden uitgetrokken. Mits dat natuurlijk past bij de betreffende firma’s.
Al met al een zeer indrukwekkende firma, die we bedankt hebben en voorzien van een aardige attentie, namens onze vereniging. Pascal, nogmaals enorm bedankt !!!
Namens het bestuur ATC/AN, Jan Jacobs

Bezoek VDL Venlo