NL Utrecht
Lezing | 01 januari 2021

DAF Museum en Estepe excursie op 27 november 2015

Op 27 november 2015 hebben 32 leden van ’t Sticht een bezoek gebracht aan het DAF Museum te Eindhoven.
Na de ontvangst met koffie en gebak om 10 uur werd de groep gesplitst en kreeg een rondleiding van 2 gidsen. Het museum is gevestigd op de plek waar de van Doorne’s zijn begonnen als van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek. De oude smidse, een complete werkplaats, is nog geheel in takt.
Van de 3 niveau’s welke het museum telt staan op de begane grond en daaronder alle varianten en bouwjaren van de DAF trucks, bussen en aanhangwagens die ooit door DAF geproduceerd zijn.
Er zijn ook diverse uitvindingen van Hub van Doorne ten toon gesteld. U vindt er brandweerauto’s, betonmixers, vuilnisauto’s, legervoertuigen, een collectie Parijs-Dakar voertuigen is er gestald, ook heeft het Koninklijk Huis hun vorige touringcar aan het museum beschikbaar gesteld.
Op de bovenste etage bevinden zich de DAF personen, bestelauto’s en diverse demo modellen van de Variomatic tot aan CVT toe. Je kunt de gehele lijn van ontwikkelingen volgen vanaf de eerste DAF 600 tot de laatste geproduceerde toe. Diverse prototypes en modellen staan er welke in Nederland nooit op de weg gezien zijn.
Al met al een prachtig museum waar je uren door kunt brengen.
Om 12.00 uur stond de lunch klaar in het restaurant van het DAF museum, na de Lunch zijn wij naar Estepe in Heesch afgereisd.
Na de ontvangst bij Estepe om 14.00 uur hebben wij een rondleiding door het bedrijf gehad en de techniek daar kunnen bewonderen. Estepe past bedrijfsvoertuigen aan naar de wensen van de klant.
Het bestaansrecht van dit bedrijf is dat men per stuk een voertuig aan kan passen. Bij truckfabrikanten is dat niet mogelijk omdat daarmee de productielijnen verstoord worden. De werkzaamheden die daar plaatsvinden zijn o.a. aanpassingen aan chassis (verlengen / verlagen), cabines (verlagen / versmallen / uitbreiden), extra assen aanbrengen onder de trucks, ombouwen voor speciaal transport etc. De extra assen worden in huis bij Estepe ontwikkelt en geproduceerd. Er is een nauwe samenwerking met de Truckfabrikanten, RDW en eindgebruikers. Al met al een zeer technisch bedrijf waar 65 medewerkers hun brood verdienen voor zowel binnen en buitenlandse opdrachtgevers..
De deelnemers hebben deze waardevolle dag met veel nostalgie en techniek kunnen genieten van wat er gemaakt is in het verleden en wat er heden gemaakt wordt in ons kleine Nederland.
Zie ook fotoimpressie: https://picasaweb.google.com/data/feed/base/user/100616804774049823482/a…
Bert Van den Boogaard

DAF Museum en Estepe excursie op 27 november 2015