NL Twente
Excursie | 20 oktober 2022

Dagexcursie 2022: Rotterdam

Dagexcursie naar een ontzettend leuk en druk stukje Nederland, techniek te over, en een dag vol plezier met collega’s uit het vak, wat wil een mens nog meer na twee jaar thuiszitten tijdens de Pandemie?

Voor een terugblik op dit leuke evenement zie verder hieronder

Dagje Maasvlakte, leerzaam & gezellig

De bus was bijna vol voor onze dagexcursie naar Maasvlakte 2 en Beekbergen, het was zoals verwacht een dag met techniek te over, en een dag vol plezier met collega’s en introducees.

Om 06.30u vertrok de bus van Scheepers Tours met ons uit Markelo, om rond 09.20u zonder al te veel vertraging in Rotterdam aan te komen.

We konden op de parkeerplaats uitgebreid kennis nemen van de informatie, het centrum ging pas om 10.00 open, waarna we snel waren voorzien van koffie met wat lekkers, en verder de exposities in het informatiecentrum alvast konden bekijken. Om 10.25u de bus weer in voor een tour door Maasvlakte 2, Guus gaf ons als begeleider vanuit het havenbedrijf Rotterdam uitgebreid de nodige informatie, te beginnen met de (duitse) elektriciteitscentrale direkt er tegenover, jazeker, kolengestookt.

Halverwege de rit konden we bij One-Dias, het bedrijf waar Andre Holtop werkt, zien hoe op afstand in zee (2km verderop of zo) een nieuwe aftakking in een bestaande gasleiding/gasbron werd gemaakt,  dat soort informatie geeft je toch wel een indruk wat hier allemaal gaande is, en wat er technisch mogelijk is.

De rit ging verder langs gigantische op- en overslagcentra, langs chemische industrie en andere grote bedrijven, waarvoor een vestiging in een zeehaven nuttig is, opvallend ook is dat er zelfs een 7km lange strand-strook is, voor dagrecreatie in de zomer, waar kennelijk graag gebruik van wordt gemaakt bij beter weer.

Teruggekomen bij Futureland was er even gelegenheid de rest van de expositie te bekijken, vooral de snelheid waarmee Maasvlakte 2 werd ontwikkeld is opvallend, waarna we met een exclusieve futureland express het water op gingen voor verdere verkenning. Dezelfde voorlichter aan boord als in de ochtend, en terwijl wij van een uitgebreide prima lunch genoten, konden we alle enorme schepen en kranen, en de zelfrijdende laadsystemen van dichtbij bekijken. Het was jammergenoeg wat druilerig weer, waardoor de fotos niet zo mooi uitkomen.

Rond 13.35u terug bij de bus, waarna de rit richting Beekbergen ging, waar we om 15.40u aankwamen. Onder genot van een kop koffie werden we daar uitgebreid voorgelicht over de activiteiten van de vrijwilligers van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij, waarna we in drie groepen een rondleiding kregen over het terrein, ieder met een eigen enthousiaste vrijwilliger. Het viel op, met hoeveel liefde er bevlogen over het behoud van dit cultureel erfgoed gesproken werd, niet alleen de stoomlocomotieven, maar ook de verschillende treinstellen.

De VSM is op zoek naar sponsors en vrijwilligers, heeft u dat bij uw bezoek gemist of vergeten, dan kan dat alsnog via deze link.

Vlak voor 18.00u weer met zijn allen in de bus om het laatste stukje terug naar Markelo te overbruggen, waar een uitgebreid warm en koud buffet voor ons klaarstond. Nadat ook alle heerlijkheden van het ijsbuffet waren geproefd namen we na een geslaagde trip afscheid rond 21.00u van elkaar, einde van een heel leuke dag!