NL Utrecht
Lezing | 01 januari 2021

Defensiebezoek vrijdag 14 maart 2014

Op vrijdagmiddag 14 maart hebben wij een bezoek gebracht aan het Ministerie van Defensie afdeling Techniek te Leusden.
De middag was perfect georganiseerd in gemoedelijke sfeer en gastvrijheid. Na de ontvangst deed Kolonel Ir. de Grauw een openingswoordje en wist te vertellen dat wij niet de eerste ATC club waren die daar op bezoek kwamen, in 2009 had ATC Twente daar al een bezoek gebracht.
Na de opening kregen wij de programma uitleg en 3 presentaties t.w.:
-Bedrijf in historie
-Huidige taakstelling van Defensie en toekomst
En een verdieping in de Techniek
Na de presentaties een korte pauze en verdeling in 4 groepen met begeleiders waarmee wij door de werkplaatsen gingen. De afdelingen reparatie, schadeherstel, revisie, elektronica, spuiterij etc. werden doorlopen.
Alles gezien van het legermateriaal wat over de weg en land rijdt tot zelfs een amfibievoertuig van de kleine (voor het leger dan) Mercedes G serie tot zeer zwaar materiaal.
Speciaal voor ons werden er nog 3 stands ingericht, o.a. werd er uitleg gegeven over de stinger, dat is een raketwerper welke op grote afstand een vliegtuig totaal kan vernietigen. Het apparaat vuurt af van de schouder van de militair en zoek zijn weg naar de wamtebron van het vliegtuig. Voor de piloot is er geen ontkomen meer aan. Eén raket afvuren betekent € 100.000,- kosten.
Er was ook een stand over de beschermingstechnologie en over een Muzzlebrake Dummy welke in Leusden ontwikkeld is. De Muzzlebreak zit aan het uiteinde van de loop van een kanon en kost ook erg veel geld. Om kosten te besparen tijdens oefeningen waar niet met scherp geschoten wordt gebruikt men de Dummy. Men was erg trots op de ontwikkeling van de Dummy.
Na de rondleiding kwamen wij weer terug in de zaal waar een film werd gedraaid over het leger en voertuigen.
Tijdens de afsluiting heb ik de personen welke zich voor ons hadden ingezet bedankt en de ATC USB lader uitgereikt.
Al met al was het een zeer geslaagde middag.

Defensiebezoek vrijdag 14 maart 2014