NL Midden-Brabant
Excursie | 28 januari 2023

Excursie/fabrieksbezoek bij Spierings Mobile Cranes op zaterdag 28 januari 2023

Leo Spierings, oprichter van Spierings Mobile Cranes ontvangt ons.

Agenda:

8.30 uur – Ontvangst met koffie/thee.

9.00 uur – Presentatie over Spierings Mobile Cranes door Leo Spierings.

10.30 uur – Rondleiding door de fabriek met demonstratie van de CityBoy.

12.30 uur – Afsluiting en vertrek naar Museum Bouwmachines van Toen.

13.00 uur – Lunch in het museum.

13.45 uur – 16.00 uur – Bezoek museum met rondleiding, na museum bezoek vertrek huiswaarts.

Zie ook: Home  –  Spierings Mobile Cranes (spieringscranes.com) en Home  –  Bouwmachines Van Toen

Spierings Mobile Cranes

Op de eerste plaats zijn wij als bestuur zeer verheugt door de grote belangstelling van onze leden voor dit fabrieksbezoek.

Leo Spierings, oprichter van het bedrijf ontvangst ons hartelijk en geeft via een powerpoint presentatie een overzicht van hoe het bedrijf is ontstaan.

Als Spierings in 1987 wordt opgericht, is de hoofdactiviteit: onderhoud en revisie van bestaande hijskranen. Al snel bouwt Spierings de eerste kraan SK345-AT3, waarin alle ervaring met andere kranen is verwerkt. Met hard werken groeit het bedrijf en bouwt het een goede reputatie op.

Spierings maakt in de jaren ’90 een flinke groei door. Leo en Tiny Spierings maken van het startende bedrijf een volwassen bedrijf, dat geleidelijk in binnen- en buitenland naam maakt. Er komen nieuwe kranen: in 1993 de SK477-AT4, in 1995 de SK365-AT3 en in 1998 de SK598-AT5. Deze laatste kraan was de internationale doorbraak voor Spierings.

In 2000 verhuist Spierings naar haar nieuw gebouwde fabriek aan de Merwedestraat te Oss. In 2001 komt Tiny Spierings plotseling te overlijden. Spierings ontwikkelt verder en komt met een nieuwe kraan: de SK1265-AT6 Mighty Tiny, welke een eerbetoon is aan Tiny. Een kraan met een nog steeds ongeëvenaarde vlucht van 60 meter.

Door de enorme vraag naar mobiele torenkranen wordt de fabriek met twee enorme hallen uitgebreid. Tevens worden in deze jaren vier nieuwe modellen geïntroduceerd: de SK498-AT4, SK599-AT5, SK2400-AT7 en de SK2400-R. Met de ontwikkeling van deze kranen wordt het gebruikersgemak voor de machinisten verder geoptimaliseerd en is het volledige opbouwproces van de kraan vol automatisch. Op de Bauma van 2010 wordt het eerste prototype van de City Boy gepresenteerd. De eerste 3-assige mobiele torenkraan met een volledige elektrische onderwagen en hybride aandrijving in de kraan.

Sinds 2011 is de export verder uitgebreid. Hierin gaat de hybride technologie een belangrijkere rol spelen in de ontwikkelingen van de Spierings kranen.

In het najaar van 2017 viert Spierings groots zijn 30 jarig jubileum met de Spierings Summit. Tijdens dit evenement wordt de SK487-AT3 City Boy gepresenteerd.

Na afsluiting vertrekken naar het Museum Bouwmachines van Toen, hier nuttigen wij een goede lunch en er volgt een rondleiding door het museum.

De vrijwilligers van het museum zijn zeer enthousiast  en vertellen met veel passie over de diverse machines en werktuigen. Hierbij ligt de nadruk op het instant houden en laten werken van alle machines en werktuigen.

Wij denken dat we kunnen spreken van leerzame en een zeer indrukwekkende dag. Wij als bestuur bedanken een ieder die deze dag tot een succes heeft gemaakt.