NL Friesland
Lezing | 12 mei 2022

Jemen – Een parel in Arabië

Hierbij nodigen wij u uit voor een lezingsavond op: donderdag 12 mei  a.s.

De avond wordt verzorgd door de dhr. :      Arnold Pilon

die ons zal vertellen over zijn reis naar :            JEMEN

Dit land is de grote onbekende in het Westen. Een zeer arm land met een zeer rijke en oude traditie.

Ontdek in de lastig bereikbare rivierbeddingen, diep in de woestijn, adembenemende honderden jaren oude flatgebouwen.

Hij geeft ons een kijkje in een bijzonder land dat momenteel door oorlog en geweld wordt geteisterd.

Een reis die niet geheel van gevaar was ontbloot.

lhttp://www.arnoldpilon.nl

Persbericht

Gedurende de afgelopen 50 jaar heeft Arnold Pilon (1946) zo’n 100 landen bezocht, dit vaak op zeer avontuurlijke wijze.

Met zijn oldtimer Jaguar MK IX uit 1959 reed hij dwars door Siberië en de Gobi-woestijn (foto boven) van Parijs naar Peking. Vanuit China reed hij terug naar Nederland over de noordelijke zijderoute door Centraal Azië, zoals beschreven door Marco Polo.

Verder ondernam hij tussendoor avontuurlijke reizen op de fiets door Vietnam en met de trein en te paard naar de Naadam-feesten in Mongolië.

Met een Land Rover Defender ging hij in een half jaar dwars door China, over de Himalaya (Tibet, Mount Everest), via Nepal, India, VAE, Oman, Jemen en Saudi Arabië terug naar Nederland.

De laatste reis in zijn inmiddels 50 jaar oude Jaguar MK IX reed Arnold, samen met teamgenoot Willem en zeven andere teams via de zuidelijke zijderoute door Iran en Baluchistan via de Bolan-pas en de Indus-vlakte naar Delhi (India), vervolgens via de Taj Mahal, Varanasi en Sikkim naar het Boeddhistisch Koninkrijk Bhutan in de Himalaya.

In Bhutan vond hij het paradijs op aarde (Shangri La). Ook deze reis is verfilmd in het DVD-project “Road to Bhutan”. De achtergronden van dit omvangrijke project vindt u op deze site.

Arnold nam ook het initiatief tot het vastleggen op CD van de zeer persoonlijke meditatieve songs van de Koninklijke Zangeres Lhamo Dukpa uit Bhutan en vroeg de Groninger “soundweaver” Leonardo voor arrangementen. Lees hier het verhaal van Lhamo over dit muziek-project:

In 2014 maakte Arnold een avontuurlijke reis door Argentinië, Bolivia en Peru, liep een oude Inca-trail in het hooggebergte van de Andes (La Paz) en bezocht per motorkano en te voet gedurende een week een National Park in het Amazone-regenwoud.

In 2016 zocht hij met een semi-ijsbreker het Arctische poolijs op ten Noorden van Spitsbergen op zoek naar ijsberen en walrussen en hij verzamelde ondertussen (plastic) zwerfvuil, dat was aangespoeld op de stranden van Spitsbergen.

In het najaar 2017 is hij, 20 jaar na zijn eerste reis, wederom Madagascar gaan bezoeken. In het bijzonder heeft hij gezocht naar de ernstig bedreigde blauwoogmaki, een half-apensoort. Deze reis werd gemaakt in samenwerking met Apenheul Apeldoorn.

Alle wereldreizen leverden fotograaf en geboren verteller Arnold Pilon voldoende inspiratie voor prachtige avondvullende populaire lezingen met af en toe een scheutje relativering en de nodige humor.

Inmiddels is hij de afgelopen 20 jaar zo’n 400 keer gevraagd om de verhalen aan de hand van zijn foto’s te komen vertellen. Hij wordt gevraagd door de meest uiteenlopende verenigingen en organisaties en heel vaak wordt hij teruggevraagd voor nieuwe lezingen.

Spreker biedt Cultuur, Natuur en vanzelfsprekend veel Avontuur.