NL Deventer-Zutphen
Lezing | 08 november 2016

lezing 8 nov – 2016 > Ruitschade…… is dat lastig of een kans voor ons?

Verslag van de lezing op dinsdag 8 november 2016
Op dinsdag 8 november hadden wij Rensa van Buijten (Glasstech autoruittechniek) te gast als lezinggever. Rensa heeft ons meegenomen in de geheimen achter de ruitreparatie. Alvorens tot reparatie overgegaan kan, is het belangrijk van het goed herkennen van de ruitschade, (steenslag, koeienogen, ruitbreuk) en daarna het juist repareren ervan. Rensa vertelt ons eerst het e.e.a. over het hoe en waarom van het repareren.
STEENSLAGSCHADE
Nog steeds worden voor deze relatief kleine beschadigingen, nieuwe ruiten geplaatst.
Dit kost de verzekeringsmaatschappijen handenvol geld en tevens een belasting voor het milieu.
Rensa geeft een uitleg van steenslag schade herstel, met de informatie wat is wel en wat is niet meer te repareren. En…. hoe ga je om met vuil en vocht als je als berijder van de auto, noodgedwongen, even door moet rijden tijdens regen.
Je stopt immers niet meteen als er een ruitbeschadiging optreedt. Dat betekent dat eerst de plek gereinigd moet worden voor het optimale resultaat.
HET DUOBOND REPARATIE SYSTEEM – HOE WERKT DIT?
Met de speciaal ontwikkelde Fixer en de injector wordt de U.V. hars in de breuk geperst. Onder druk wordt de aanwezige lucht samengeperst; die weer zo snel mogelijk wordt verwijdert door eerst met de injectorschroef en later met vacuüm te creëren. Door het luchtledig wat ontstaat is er ruimte voor de hars en kan de breuk volledig vollopen. Is de breuk gevuld dan wordt de hars met behulp van de U.V. lamp uitgehard.
Daarna demonstreert Rensa dit zoals dat in de praktijk ook gaat. Ze heeft een echte ruit meegenomen en de aanwezige leden staan allen nieuwsgierig de reparatie te aanschouwen. Ook laat ze zien op welke wijze er deels krassen te verwijderen zijn.
Op het oog valt dit niet zo snel op, maar m.b.v. een vergrootglas is goed te zien hoeveel krassen er nog weggehaald worden. Hierdoor zal een ruit minder snel vervuilen wat een beter zicht op levert.
Rensa legt ook de nieuwe Rl-eez uit, een snijmachine die met 12 V én een kunststof draad, een autoruit eenvoudig en snel verwijdert.

Dit wordt nog eens extra interessant met de bijbehorende film.

link naar film

link naar fotoserie van deze avond

Ruitschade…… is dat lastig of een kans