NL Twente
Bedrijfsbezoek | 15 oktober 2015

Middagexcursie: OBO BANDEN B.V. Hardenberg 15/10/2015

Donderdagmiddag 15 oktober 2015 waren we te gast bij OBO BANDEN B.V. te Hardenberg. Vanaf 14.00 uur werden we super ontvangen met koffie en cake. Doordat eenieder zeer op tijd aanwezig was kon er op tijd begonnen worden met de presentatie over het bedrijf.
Per jaar worden er ongeveer 20.000 banden gemaakt. Om dit aantal banden met het aantal personeelsleden aan te kunnen wordt er in ploegen gewerkt. Normaal gesproken zijn dit 2 ploegen van 6.00 uur tot 22.00 uur, maar in zomer wordt er ook wel eens in de nacht gewerkt i.v.m. de hoge temperatuur.
De meeste banden die men bij OBO maakt zijn voor de zware industrie en landbouw, dit is momenteel een gelijke verdeling van 50%. Het bedrijf is globaal genomen verdeeld in 3 afdelingen:
1) Hier worden de banden in pers gezet en verwarmt door stoom. Een band kan er soms wel 1,5 uur in zitten.
2) Loopvlak aanbrengen. Dit wordt in koude toestand gedaan. Er zijn veel verschillende mogelijkheden en variaties. Op deze manier is het makkelijker om ander profiel te kiezen. Het is veel te kostbaar om voor elk type band en profiel een mal te maken.
Gemiddeld is een band 1-1,5 week bij OBO in het bedrijfspand aanwezig en is dan klaar voor uitlevering.
3) De reparatieafdeling met veel verschillende werkplekken voor zeer uiteenlopende reparaties aan banden.
Om 15.30 uur werden we in 3 groepjes van 7 personen opgedeeld voor de bedrijfsrondleiding. Dit duurde ongeveer een uur. Iedereen was na afloop van de middagexcursie zeer enthousiast!
Zoals in de uitnodiging al was aangekondigd kon men na afloop van het bedrijfsbezoek bij OBO BANDEN B.V. nog op eigen gelegenheid naar de beurs “Autoprofessioneel & Schadeherstel”.
De foto´s van deze geslaagde middag staan in Picasa ==> Middagexcursie OBO 2015
Aangezien er deze middag meer fotografen aanwezig waren zijn HIER nog meer foto´s te zien.

MIDDAGEXCURSIE: OBO BANDEN HARDENBERG 15/10/2015