NL Utrecht
Lezing | 01 januari 2021

Nieuwjaarsreceptie op 19 januari 2016

Bij de traditionele nieuwjaarsreceptie werden verwelkomt met een kopje koffie en gebak. Onze voorzitter de heer W. Donkervoort opende de receptie met een overzicht van het afgelopen jaar. Hij memoreerde de voorzichtige vooruitgang in de automobielwereld en de stabiele ontwikkeling van onze afdeling.
Over het algemeen worden onze lezingen goed bezocht, maar had toch verwacht dat er voor de nieuwjaarsreceptie iets meer belangstelling was. Hij vroeg dan ook de leden of men nog suggesties had.
Traditie getrouw werden vandaag ook de jubilarissen in het zonnetje gezet. De heren J. van Lieshout en M. Pardoel kregen een speld voor hun 25 jaar lidmaatschap en de heer P. Offermans voor zijn 40 jaar lidmaatschap.
Hierna was het de beurt aan Arie Verrips om ons iets te vertellen hoe weersverwachtingen samengesteld worden.
Na zijn tijd als marconist op de zeevaart en treinmachinist in Nederland wilde Arie Verrips zich verdiepen in het weer. Na wat zoeken kwam hij terecht bij RTV-Utrecht als weerman. 6 keer per dag doet hij de weersvoorspelling bij Radio M.
Met behulp van computermodellen, zowel Europees als wereldwijd, en de vele waarnemingen die voor hem gedaan worden door heel Nederland maakt Arie Verrips zijn weersverwachting op. Aan de hand van computerbeelden liet hij ons zien hoe een en ander in zijn werk gaat.
Ook gaf hij een uiteenzetting hoe windhozen en tornadoos ontstaan en hoe de verschillende soorten neerslag zich kunnen ontwikkelen.
Kortom we kregen een goed beeld hoe de weersvoorspelling gemaakt wordt.
Na afloop hadden we nog een hapje en een drankje, waarmee deze gezellige bijeenkomst afgesloten werd en hopen volgend jaar wat meer belangstelling te hebben vooral omdat nu ook de partners er bij zijn.
zie ook fotoreportage: https://picasaweb.google.com/data/feed/base/user/100616804774049823482/a…

Nieuwjaarsreceptie op 19 januari 2016