NL Deventer-Zutphen
Lezing | 13 september 2022

Ongevallen, letsel en schade….

Ger van Laere, Verkeersongevallen analist en verkeersfraude onderzoeker bij Ongevallen Analyse – Apeldoorn *), geeft op 13 september een inkijkje in zijn werk. Met voorbeelden en smeuïge verhalen wordt ons duidelijk gemaakt hoe een ongeval wordt onderzocht en welke conclusies soms kunnen worden getrokken.

Ger: “Bij het interview met een betrokkene hoor je vaker dat de snelheid niet werd overschreden, maar bij onderzoek blijkt toch vaak dat er wel een te hoge snelheid als medeoorzaak van het ontstaan van het ongeval van toepassing is. Van grappig de handrem aantrekken door de passagier tot uitdagen tot het te snel nemen van bochten met meerdere passagiers in het voertuig, maar al te vaak eindigt het in een triest bericht in de krant. Voertuigen worden vaak APK gekeurd en zijn dik in orde, maar na een schade wordt niet altijd de vakkundige schade reparatie uitgevoerd, de sterkte van de carrosserie is daardoor niet te garanderen en volgt er diepere indringing in het compartiment bij botsing. Het schade verleden van een voertuig kan daarom van beland zijn. Wij als ongevallenanalisten  dienen dus rekening te houden met alle mogelijke factoren”

Onderwerpen die deze avond aan bod gaan komen:

• Sterkte van de carrosserie bij botsing in relatie tot de Equivalent Energie Speed (EES) waarden, van schade bij botsingen.
  • Wat zijn de ontwikkelingen in de autoproductie ten aanzien van letsel van zwakke weggebruikers bij botsing (voorschriften voor de autofabrikant).
  • Hoe worden deze EES waarden bepaald en wat is de betekenis van databases daarbij voor ons als onderzoeker.
  • Wat is de betekenis van de schade expert in deze en hebben die wel voldoende vakopleiding om schades op de juiste wijze vast te leggen?
  • Kan een 3D  (volledig beeld) worden vervaardigd vanuit de schadebeelden?
  • Hoe deze EES waarde kan worden gebruikt om bots-snelheid (en soms rij-snelheid) te bepalen.
  • Hoe gerepareerde voertuigen ( mbt tot bovenstaand punt) kunnen verschillen afhankelijk van de wijze van repareren (schadebedrijf);
  • Computersimulatie tot bepalen van de schades met behulp van de EES waarden.
  • Inzittendenbelasting leidt tot lichamelijk letsel:   hoe kunnen deze worden bepaald en wat is de betekenis van een dummy in het voertuig bij de computersimulaties.
  • Wat speelt er bij het ontstaan van ongevallen en kan dit aan slechts één factor te wijten zijn?
  • Kan voertuig data  interessant zijn en kunnen we all data eruit halen?

Interesseert het je hoe ongevallen worden onderzocht en welke technieken en hulpmiddelen daarbij worden gebruikt?

Dan moet je 13 september erbij zijn!   Gewoon in onze vaste lezingslocatie te Laren!

Tot dan!

*) Gr van Laere is al jaren actief in ongevallen analyse, een ervaren rot in het vak dus! Dat geeft onderstaand overzicht wel aan.