NL Utrecht
Lezing | 01 januari 2021

Turbo’s Hoet ATC technische presentatioe 13 september 2016

De heer Jason van Surksom van Turbo’s Hoet gaf een technische presentatie over turbo’s.
Eerst gaf hij een overzicht van de TH Group. De TH Group is gevestigd in Hooglede-Gits in Belgié en een vestiging in Nederland in Hoevelaken.
De TH Group heeft 840 mensen in dienst en in 2015 werden ongeveer 60.000 turbo’s verkocht.
Buiten turbo’s verkopen ze ook nog vrachtwagens en vervangingsonderdelen. Ook is er een Lease afdeling.
De heer van Surksom gaf eerst een toekomstvisie over turbo’s en ging daarna in op alle mogelijke problemen rondom turbo’s.
Via een powerpointpresentatie kwamen de verschillende soorten afdichtingen en lagers langs met hun voor- en nadelen.
Bij een turbo heb je verschillende soorten aanstuuringen. Turbo’s zonder en met regeling, met variabele geometrie en met elektrische aansturing. Ook combinaties zijn mogelijk.
Extra werd nog benadrukt, dat van de juiste oliespecificatie gebruik moet worden gemaakt. Bij schade dient er ook gekeken te worden naar afgebroken delen in de in- en uitlaatkant om te voorkomen dat bij montage van een nieuw turbo deze delen niet opnieuw een probleem veroorzaken.
Hij attendeerde er ook nog op dat bij een motor met turbo na een lange rit eigenlijk de motor niet direct uit gezet moet worden om oververhitting van de turbo te voorkomen.
Verder behandelde de heer van Surksum de diverse turbo problemen per merk.
Kortom weer een zeer leerzame lezing, wat ook bleek uit de vele reactie van de leden.

Turbo's Hoet ATC technische presentatioe 13 september 2016