NL Twente
Lezing | 18 januari 2018

Verslag lezing SCHLUMPF AFFAIRE 18/01/2018

Op onze Algemene Leden Vergadering 18 januari 2018 hebben wij als lezergevers Ard en Arnoud op de Weegh.
Geen onbekenden voor ons, ze hebben namelijk eerder voor ons een lezing gehouden en de zaal stil gekregen met het onderwerp “ het lot van de slapende schoonheden”.
Nu hielden zij voor ons een lezing over SCHLUMPF.
Alhoewel zij het in de eerste instantie niets vonden, en er al zoveel boeken over geschreven zijn, zijn zij na herhaaldelijk verzoek erop in gedoken en kwamen er na 9 jaar research erachter dat de verhalen die hier over geschreven zijn helemaal niet klopten. Hier werd wat in de doofpot gestopt. Te meer omdat het nu nog een hot item is. Franse uitgevers weigerden hun boek uit te geven, bedreigingen alom naar hun twee.

Waar gaat het over; SCHLUMPF, de affaire achter de mooiste autocollectie ter wereld.
Kort samengevat.
In de vijftiger, zestiger jaren hebben de broers Hans en Fritz Schlumpf in Frankrijk een groot textiel imperium gebouwd. Toen de klad in de Europese textiel wereld kwam moesten de gebroeders Schlumpf hier ook aan geloven, 2000 man op straat. De gebroeders hebben de arbeiders beloofd om hen 3 maanden loon door te betalen door met de Franse regering in zee te gaan met de verkoop van hun verzameling voertuigen. Uiteindelijk verhinderde de Franse overheid de verkoop en verkocht de collectie voor een belachelijk laag bedrag aan het frans nationaal museum. Om te kunnen verkopen heb je twee partijen nodig een koper en een verkoper, zie die hier ? neen, het is “dezelfde persoon”. De overheid taxeerde de waarde op 40.000.000,- Franse frank. Schlumpf zeg dat het veel meer waard is en liet het door het veilinghuis Christie, deze kwam uit op een bedrag van 400.000.000 Franse frank. Vele jaren later betaalde de Franse overheid de kleindochter van Schlumpf een klein bedrag aan haar uit, Zwijggeld? Ard en Arnoud hebben van hun onderzoek een boek gemaakt, boeiend geschreven, vele feiten en mooie foto’s. het boek is afgelopen jaar in Nederland uitgegeven. In februari 2018 komen de boeken uit in Engeland en Duitsland en willen de heren deze boeken aanbieden aan de grootste Franse publicisten. Waar zijn de auto’s, waar is het geld?
Het verhaal was zeer boeiend verteld voorzien van authentieke beelden en filmmateriaal.
Na afloop hebben velen het boek gekocht over het werkelijke verhaal achter de mooiste autocollectie ter wereld, een collectie die nooit verkocht had mogen worden, de ene na de andere intrige tegen Schlumpf. Nu nog een hot item in Frankrijk

VERSLAG SCHLUMPF AFFAIRE 18/01/2018