12 januari 2022

Perslucht Terugwin Installatie: Nederlandse uitvinding bespaart tot 80% op perslucht

Bij het verwisselen van vrachtwagenbanden gaat veel energie verloren. Eerst laten monteurs banden bij acht tot negen bar leeglopen, vervolgens moet de compressor er weer hard tegen werken om de banden weer op spanning te krijgen. De PTI vangt de perslucht op.

Als er geen tyre chucks of geluidsdempers worden gebruikt gaat het leeglopen van vrachtwagenbanden met een vreselijk gegil gepaard. Bovendien worden pekel, vuil, zand en remstof de werkplaats rondgeblazen. En dan is perslucht ook nog één van de grootste kostenposten van bandenservicebedrijven.

Dat kan anders, bedacht Michael Pouw van Pouw Banden in Nieuwegein. Hij is uitvinder van de