28 september 2021

Waarom gebruiken sommige fabrikanten een tweedelig tandwiel?

Met dank aan het AMT Garageforum hielp forumlid ‘The Fixer’ een Opel Zafira 1.6 CDTi van zijn irritante tjilpgeluid af. Oorzaak bleek een tweedelig tussentandwiel. “Waarom zouden ze dat zo geconstrueerd hebben?”, vroeg hij zich af. Het antwoord krijgt hij van vijf collega-AMT-lezers.

“Het smalle tandwieldeel is draaibaar opgesteld ten opzichte van het brede, dat de kracht overbrengt”, legt Piet de Croix uit. “Een inwendig veersysteem zorgt ervoor dat er enige klemkracht bestaat op de tanden van het aandrijvende tandwiel. Hierdoor wordt speling vermeden en daarmee het bijbehorende klapperende geluid.”

[intermezzo:1]

Tegen elkaar in

“Als het tandwiel los zou zijn,