Onbeperkt onze artikelen lezen? Word nu nog lid!

Alleen voor leden

09 december 2021

ALARM: Waarom verlaten jongeren onze branche?

De mobiliteitsbranche is succesvol in het aantrekken van jong talent, maar ziet de aanwas vervolgens ook snel weer vertrekken. “De uitstroom is veel hoger dan in andere technische sectoren”, stelt Caroline Bekkering van BOVAG. Voldoende reden voor een grondig onderzoek. Conclusie: door eenzijdig rendementsdenken en een harde cultuur jagen werkgevers jongeren – vaak onbewust – hun bedrijf uit.

De mobiliteitsbranche is aantrekkelijk voor jonge medewerkers, het aantal vacatures voor technische medewerkers nam in de afgelopen jaren sterk toe. Je zou dus denken dat vraag en aanbod elkaar goed kunnen vinden. Maar in de praktijk blijkt dat lang niet altijd het geval. “Met de instroom van jongeren zit het wel goed”, vertelt Caroline Bekkering van BOVAG Werkgeverszaken, “maar de