23 september 2021

APK 1-spelingsdetector per 20 mei 2023: waaraan voldoet een goede spelingdetector?

Hebben straks alle 864 APK 1-erkenninghouders op tijd een spelingsdetector? Of gaan er op 20 mei 2023 bedrijven afvallen? Waaraan voldoet een goede spelingsdetector eigenlijk? En zou je met een spelingsdetector met camerasysteem ook automatisch spelingen kunnen vaststellen?

In de bijlage van EU-richtlijn 2014/45 staat de spelingsdetector genoemd als verplichte apparatuur voor de APK 1. In 2018 werd die richtlijn definitief, maar in Nederland kozen we voor de langst mogelijke invoeringstermijn: vijf jaar. En dus is de spelingsdetector vanaf 20 mei 2023 verplicht in de APK 1.

Ook nu lijkt die datum nog ver weg, maar schijn bedriegt. Want let