25 april 2023

Batterijwisselstations van NIO moeten energienetwerk ontlasten

Energieleverancier Vandebron en de Chinese bouwer van elektrische auto’s NIO starten in Nederland een pilot waarbij de NIO batterijwisselstations ingezet worden om het overbelaste energienetwerk te balanceren.

De Chinese autofabrikant NIO is sinds kort actief in Nederland. NIO biedt onder meer een range van drie elektrische auto’s met verwisselbare batterij. Het verwisselen of swappen van autobatterijen kan in Nederland bij momenteel vier en binnenkort zes batterijwisselstations.

Energienet balanceren met batterijwisselstations

Energieleverancier Vandebron heeft voor die batterijwisselstations zogeheten ‘Active Balancing’ software ontwikkeld. Daarmee kunnen de NIO batterijwisselstations ingezet worden om het lokale energienet te balanceren wanneer