18 maart 2024

Belastingvoordelen cruciaal voor toekomst elektrisch rijden

De Vereniging Elektrische Rijders (VER) luidt de alarmbel over de toekomst van elektrisch rijden in Nederland, en terecht. Belastingvoordelen hebben een essentiële rol gespeeld bij de massale overstap naar elektrische voertuigen, maar deze voordelen dreigen na 2025 te vervallen. De vraag die nu op ieders lippen brandt: Wat betekent dit voor de elektrificatie van ons wagenpark?

Interesse in EV’s daalt

Uit het recente EV- en Berijdersonderzoek, een gezamenlijk initiatief van de VER, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en de Rijksuniversiteit Groningen, blijkt dat zakelijke en particuliere rijders in grote getale hun interesse in elektrische voertuigen kunnen verliezen als belastingvoordelen verdwijnen. Een schokkende 39 procent van de zakelijke rijders geeft aan niet langer voor elektrisch te kiezen bij een bijtelling van 22 procent, terwijl 54 procent van de particuliere rijders afhaakt als de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s aanzienlijk stijgt.

Belastingvoordelen een must

De VER laat zich niet zonder slag of stoot uit het veld slaan en doet een aantal gedurfde aanbevelingen om elektrisch rijden aantrekkelijk te houden. Ten eerste pleiten ze voor het behoud van belastingvoordelen op lange termijn. De financiële prikkel is een cruciale drijfveer geweest achter de groei van elektrische mobiliteit, en het afschaffen ervan zou een zware slag betekenen voor de toekomst van duurzaam transport.

Tweedehands markt EV’s

Daarnaast benadrukt de VER het belang van een bloeiende tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen. Door garanties op batterijen en onafhankelijke batterijchecks te bieden, kunnen consumenten met een gerust hart de overstap maken naar tweedehands EV’s. Dit zou de overstap maar elektrisch rijden verder stimuleren.

Toekomst elektrische rijden

De toekomst van elektrisch rijden staat op het spel. Het is aan de beleidsmakers om actie te ondernemen en ervoor te zorgen dat elektrische mobiliteit niet alleen een voorbijgaande trend is, maar een duurzame en levensvatbare oplossing voor onze mobiliteitsbehoeften op de lange termijn.

Bron: Aftersales magazine