NL Rotterdam
Lezing | 07 februari 2012

2012-02-07 ATC Jaarvergadering en erna een lezing van de “Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit”

2012-02-07 ATC Jaarvergadering

Onze jaarvergadering bood weinig verrassingen of het moet zijn dat onze voorzitter G Konijnendijk toch nog heeft besloten er een volgende termijn aan vast te knopen. Hij had voor alle zekerheid alvast een steekwagen meegebracht om de eventuele afscheidscadeaus te kunnen vervoeren maar het bleef bij een fluitje met inscriptie overhandigd door ons lid Bas Boudewijns. Een zeer handig item om onze leden tijdens excursies tot de orde te roepen!
Onze secretaris D. Klootwijk moet helaas als bestuurslid afhaken wegens zijn drukke werkzaamheden en een op handen zijnde gezinsuitbreiding.
R. Vermeeren is benoemd als algemeen bestuurslid.
De penningmeester kon ook melden dat we 2011 met een klein positief saldo afsluiten.
Hierna kreeg de heer A. Bouwman van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit het woord.
De heer Bouwman had vroeger bij de RDW gewerkt en had daar reeds de nodige ervaring opgedaan met de diverse vormen van vervalsingen van kentekenbewijzen, chassisnummers e.d.
Bij de 16 RDW keuringsstations worden zo’n 150.000 keuringen per jaar uitgevoerd waaronder ±105.000 importkeuringen,± 5000 keuringen na schadeherstel , ± 8000 keuringen na aanpassingen, ruim 20.000 typegoedkeuringen incl de brom en snorfietsen en daarnaast nog zo’n 12.000 identiteitsonderzoeken.
Hierbij komen natuurlijk allerlei zaken aan het licht die het daglicht maar moeilijk kunnen verdragen zoals fraude met valse of vervalste kentekenbewijzen, schadevoertuigen, voertuigen die uit meerdere voertuigen zijn samengesteld en met oldtimers.
Gelukkig is er het Europese “Eucaris”opsporingssysteem waarin al vele landen al hun voertuigen in aanmelden.
Ook bij export wordt er fraude gepleegd door het z.g. “verjongen” van het bouwjaar waardoor er een hogere teruggave van de BPM kan worden verkregen! Ook het tegenovergestelde is mogelijk waardoor er bij import minder betaald hoeft te worden.
Schadevoertuigen jonger dan 2006 kunnen bij export in aanmerking komen voor BPM teruggave tenzij ze als z.g. “wok” auto ( zware tot zeer zware schade ) te boek staan.Er wordt dan geen BPM teruggegeven.
Helaas worden nog lang niet alle zware schades “gewokt” door de politie.
Bij de z.g. “samengestelde voertuigen” ( bijv een oud chassis met een modernere body ) bepaald het grootste gedeelte de identiteit.
Bij de vermiste personenauto’s verdwijnen de meesten in oostelijke richting en worden daar dan dikwijls gestript. Bedrijfsvoertuigen gaan dikwijls naar Afrikaanse landen terwijl motorfietsen meestal hier blijven evenals snor brom en gewone fietsen.
Wij zijn de heer Bouwman dan ook zeer erkentelijk voor al deze informatie
en realiseren ons terdege dat het uitkijken geblazen kan zijn bij in en verkoop van voertuigen.

Foto’s van deze avond KLIK OP ONDERSTAANDE LINK

Met vriendelijke groet,