NL Friesland
07 oktober 2021

Bezoek aan NSU Legend

Geacht ATC lid,

Hierbij een uitnodiging voor een bezoek aan:

NSU Legend (NSU museum van Hette Knijpstra)

Datum / tijd:      7 oktober a.s., aanvang 19:45 uur

Locatie:               NSU legend, Rijksstraatweg 44 (daarna nog 150 m),

8468 ME Haskerdijken

Aan dit bezoek kunnen max. 30 personen deelnemen, daarom is opgave bij de secretaris, voor 3 oktober a.s., noodzakelijk.

Houdt rekening met de coronavoorschriften en er kan naar het Coronatoegangsbewijs gevraagd worden.

Met vriendelijke groet,

Siemen Hofman, secr. ATC-Friesland

NSU Legend in Haskerdijken

NSU legend in Haskerdijken

Op 7 oktober jl. brachten we een bezoek aan NSU legend in Haskerdijken. Eigenaar Hette Knijpstra bezit een grote privéverzameling NSU motoren en auto’s en deze zijn in een door hem hiervoor ingericht tentoonstellingsgebouw opgesteld. Hier hebben wij als Friese ATC leden een paar leerzame uren doorgebracht. De fotoreportage geeft een beeld van de collectie.

NSU in vogelvlucht

Het begint er mee dat Christian Schmidt in 1873 een werkplaats opricht waar hij samen met een compagnon een fabriek voor het fabriceren van breimachines start.
In 1880 besluit hij zijn bedrijf te verplaatsen naar Neckarsulm aan de Donau.
Het blijft niet bij breimachines want in 1886 worden de eerste (Hochrad) fietsen gemaakt en in 1900 de eerste motorfiets.

De drie letters NSU uit NECKARLSUM, wordt de merknaam van het bedrijf.
Ook begint men in 1906 met de productie van personenauto’s, maar in 1928 stopt men met de productie hiervan en draagt deze over aan Fiat die hiervoor in Heilbronn een fabriek opricht die de auto’s onder de naam ‘NSU-Fiat’ op de markt brengt.
NSU richt zich voortaan op de productie van fietsen en motorfietsen.

Na de 2e wereldoorlog (de fabrieken zijn dan door geallieerde bombardementen grotendeels verwoest) gaat men verder met de productie van fietsen en motorfietsen. Er is na 1945 grote vraag naar deze producten. Ook start men met de productie van bromfietsen en scooters.
Omstreeks 1955 is men zelfs de grootste fabrikant van tweewielers ter wereld (343.000 stuks per/jaar) en boekt grote successen bij motorraces en vestigt in 1956 een wereldrecord in de klasse 500 cc (339 km/u). Bekende modellen zijn de NSU Max en de NSU Fox.
.
Na 1955 neemt de verkoop van motorfietsen sterk af, het publiek wil een auto.
Na een korte ontwikkeltijd wordt daarom in 1957 de Prinz type 1, gevolgd door de Prinz type 2 en type 3 op de markt gebracht.

Na wat gesteggel met Fiat over de merknaam NSU op de geproduceerde auto’s, verschijnt in 1961 de NSU Prinz 4 op de markt.
Het bedrijf is succesvol en na de NSU Prinz verschijnen de NSU Sportprinz, NSU 1000, 1000 TT, NSU Spider en NSU 1200.

Inmiddels is het bedrijf in contact gekomen met Felix Wankel (omstreeks 1955) deze is de uitvinder van de Wankelmotor. NSU steekt samen met Felix Wankel veel tijd in het ontwikkelen van deze rotatiemotor.

Het eerste resultaat is de NSU Wankel Spider, een sportwagen die in kleine aantallen wordt geproduceerd. Daarna steekt men veel geld in de ontwikkeling van een grote reiswagen met een Twee-schijfs wankelmotor, het resultaat is de NSU RO 80 die in 1967 auto van het jaar wordt.

Ook wordt de NSU K70 in december 1967 voorgesteld. Deze auto wordt als VW K70 in productie genomen want in 1969 is NSU overgenomen door Audi in Ingolstadt een dochteronderneming van Volkswagen. Het bedrijf gaat verder onder de naam ‘Audi NSU Auto Union AG’.

De RO 80 wordt tot mei 1977 geproduceerd door Volkswagen. Het hoge brandstof- en olieverbruik en ook de levensduur van de Wankel motor heeft men nooit goed onder de knie kunnen krijgen.

In 1965 wordt de productie van motorfietsen stilgelegd en in 1973 de productie van de automodellen van NSU met uitzondering van de NSU RO 80. Met het maken van fietsen was men in 1963 al gestopt.

In Neckarsulm worden tegenwoordig Audi modellen geproduceerd.

Heerenveen, nov. 2021 Sjoerd Pranger.