NL Arnhem-Nijmegen
Lezing | 01 januari 2021

GLASSTECH avond door Rensa van Buijten.

Woensdagavond 4 maart 2020 hadden we een interessante avond over autoruit reparatie en meer, verzorgd door Rensa van Buijten van de firma Glasstech uit Veenendaal.
Deze lezing is bezocht door 19 leden, 5 bestuursleden en 1 verslaggever namens AMT Magazine (Peter Aansorgh)
Vanzelfsprekend was de reparatie het hoofdonderwerp voor de pauze. Diverse demonstraties zijn getoond, waarbij de aanwezigen het goed konden bekijken, omdat ze rondom de ruit konden gaan staan, waarop e.e.a. getoond werd.
Er is ook uitgelegd waarom er praktisch nooit een ruit “”onzichtbaar”” kan worden gerepareerd. Een van de redenen is, dat er meerdere lagen (vandaar het woord: gelaagd glas), in een ruit zitten en alleen de buitenste laag kun je vullen met speciale hars.
Echt hele kleine putjes zijn niet te repareren, omdat er geen ruimte dan is voor vulmiddel of je zou het gaatje veel groter moeten maken. Maar boren in het glas is nooit het advies. In principe kun je ook repareren in het gedeelte waar de camera’s zitten, maar we kennen allemaal het verhaal van ADAS en kalibratie nadien. Het maakt niet uit voor deze reparatie methode, of het een originele of een imitatieruit is.
Er is geen onbeperkte mogelijkheid voor aantallen reparaties in een ruit, vervangen is ook een optie.
Demofilm op: https://www.youtube.com/watch?v=eCer-S5YLcM
Na de pauze uitleg over het “”uitsnijden”” van de voorruit en ook de aandacht ter voorkoming van dashboard beschadiging. Er was ook nieuwe apparatuur te zien, die dat werk een stuk eenvoudiger maken en veiliger. Ook geschikt voor bolstaande voor- en achterruiten. Er is optioneel ook een uitsnijset, met afstandsbediening zodat je dat alleen kunt doen. Er wordt gewerkt met een kunststofdraad die meerdere keren gebruikt kan worden.
Kijk ook eens op: https://www.youtube.com/watch?v=IXWpPTAPqNq
Er zijn nog 3 korte relevante onderwerpen behandeld:
** Aanbrengen van coating op de voorruit, zodat je de ruitenwissers niet meer hoeft te
gebruiken en de voorruit niet meer bevriest in de winter. (Zoals bijvoorbeeld Rain-x)
** Kentekens graveren in de ruiten; afgeraden wordt stralen.
Optioneel is etsen, maar daar wordt steeds minder om gevraagd
(levert Glasstech nog wel)
** Polijsten van ruiten behoort nog steeds tot de mogelijkheden, maar is niet actueel.
Het was een geslaagde avond en er is door een van de leden een “”aan huis demonstratie”” aangevraagd.
Prijsindicatie ruit reparatieset ongeveer 1000 Euro. De logistiek voor Glasstech producten wordt in de toekomst verzorgd door Duobond Oisterwijk.
Elst, 9 maart 2020
Jan Jacobs
Bestuurslid ATC A/N

GLASSTECH avond door Rensa van Buijten.