NL Arnhem-Nijmegen
Lezing | 01 januari 2021

Go For Africa door Jan Huizinga

Avontuurlijke reis naar Gambia
Jan Huizinga is de oprichter van de stichting Go for Africa. Hij heeft vroeger twee jaar vrijwilligerswerk gedaan in Afrika en omdat hij dat als een ‘geweldige tijd’ heeft ervaren, wilde hij graag nog eens teruggaan als zijn kinderen ouder waren. Die droom realiseerde hij samen met zijn achttienjarige dochter. In een 4-wheeldrive zijn ze samen naar Afrika gereden. Als leraar autotechniek maakte Jan er meteen een project van voor zijn studenten, hij liet hen de auto opknappen. Op die manier werd het project breed gedragen en zo ontstond bij Jan het idee om nog eens terug te gaan samen met studenten. Dat leidde tot de oprichting van de stichting Go for Africa.
Vanuit Bakel vertrekt ieder jaar in februari een konvooi van door studenten zelf opgeknapte auto’s welke in drie weken tijd met de auto’s naar Afrika rijden, om daar vervolgens zeven weken lang stage te lopen bij een van de projecten van de stichting. De auto’s waarmee de studenten en begeleiders naar Banjul rijden, worden aan de lokale bevolking gedoneerd.
Projecten
De reis duurt drie weken en daarna blijven Jan en de studenten zeven weken in Gambia en Senegal om zich in te zetten voor diverse projecten. Met het vliegtuig komen ze terug. Jan en de studenten zetten zich in voor vier verschillende projecten. Zo is er een project voor gehandicapte kinderen. Met dit project geven ze deze kinderen aandacht en halen ze als het ware uit de schaduw van hun bestaan door ze naar school te brengen. Doordat de familie van die kinderen ziet dat de aandacht uitgaat naar die kinderen, verandert de houding van de familie vaak ook. Dat betekent echt heel veel.” Een ander voorbeeld is het fietsenproject. “Ze nemen fietsen uit Nederland mee, die zij repareren. Met een huurkoopconstructie kunnen leerlingen deze fietsen kopen en dan hebben ze vervoer naar school. Ze moeten er op deze manier zelf iets voor doen, wat maakt dat ze zuiniger zijn op hun fiets”, aldus Jan.
Ook is er een project met ziekenhuisbedden. Jan vertelt: “Samen met een bedrijf hebben studenten een prototype voor een ziekenhuisbed ontwikkeld. De Nederlandse studenten hebben samen met de lokale studenten deze bedden geproduceerd en die worden gedoneerd aan een ziekenhuis in Zuid-Senegal in de hoop dat er een markt voor ontstaat.” Tot slot helpt de stichting met de opzet van een opleiding autotechniek. De spullen en de kennis brengen de studenten mee , licht Jan toe. Zij brengen schoolmeubilair mee, maar ook computers en kantoorartikelen waarmee ze die ruimte kunnen inrichten als klaslokaal. De auto’s die de rit van Nederland tot Banjul niet zo goed overleven worden ook naar die school gebracht zodat ze gebruikt kunnen worden als educatief model. De auto’s die de reis wel goed doorkomen worden gebruikt als ambulance voor de bush hospitaaltjes.”
Sociale ontwikkeling
De deelnemende studenten komen van scholen verspreid door heel Nederland. Geïnteresseerde studenten kunnen zich aanmelden waarna Jan een presentatie op de school komt geven en samen met de studenten een plan maakt. De opleidingen waarvan studenten deelnemen zijn divers. Er zijn studenten welzijn/verpleging en zelfs fashion, maar het grootste deel zijn toch jongens van technische opleidingen. Waarschijnlijk komt dat doordat de reis een jongensdroom lijkt en omdat de teams zelf hun auto’s geschikt moeten maken”, denkt Jan. “Maar de meiden die mee geweest zijn, denken daar wel anders over. Het belangrijkste doel van de studenten is het overdragen van hun kennis aan de Afrikaanse studenten. “In een practicumsituatie moeten de Nederlandse studenten samen met de lokale studenten een opdracht uitvoeren, maar ze nemen ook examens en toetsen af. Na zeven weken hebben de Afrikaanse studenten de cursus afgerond en reikt men diploma’s uit”, aldus Jan. DE studenten leren heel veel van deze reis in sociale zin. Het individualisme dat we vanuit onze maatschappij kennen, is er al snel vanaf als ze daar zijn. Jan heeft al van heel veel moeders gehoord dat hun kinderen enorm veranderd zijn – in positieve zin – door de reis die ze met de stichting gemaakt hebben. In die zin is het doel tweeledig; het betekent veel voor onze Nederlandse studenten en voor de studenten daar.
Warm gevoel voor Afrika
Ieder jaar gaat er een container met goederen onderweg naar Afrika. Dat zijn allemaal ingezamelde spullen die de mensen daar goed kunnen gebruiken. Je kunt dan denken aan kantoorartikelen, computers en meubilair, maar ook kleding en fietsen. Deze spullen heeft de stichting allemaal gekregen en verzameld in de loods in Boekel waar zo’n tien vrijwilligers alles aannemen, verpakken en fotograferen. Ook vrijwilligers die in de loods willen helpen of in de toekomst mee naar Afrika willen reizen zijn van harte welkom. Iedereen die een warm gevoel heeft voor Afrika is uitgenodigd om deel te nemen, aldus Jan. Sponsoren en vrienden van de stichting zijn ook altijd welkom. Informatie daarover is te vinden opwww.goforafrica.nl.
Jan geniet vooral van wat er met de studenten gebeurt. De persoonlijke ontwikkeling die zij doormaken tijdens deze reis is heel groot. Ze kunnen veel meer dan wat ze zelf denken, omdat ze tot het uiterste worden uitgedaagd. Ze maken heel veel mee, maar overleven het op een gezonde manier doordat ze met een groep zijn. Als afsluiting benadrukt Jan: We komen steeds bij dezelfde projecten terug, waardoor we ook in de gaten kunnen houden dat het niet afzwakt. Bovendien bouwen we zo een vertrouwensband op.
Foto’s van deze avond

Go For Africa door Jan Huizinga