NL Midden-Brabant
Lezing | 15 februari 2023

Lezing woensdag 15 februari 2023: Let’s move Beyond Zero door Toyota

De ambitie van Toyota gaat voorbij O uitstoot.

Want O uitstoot zien wij pas als de start.

Wij bedenken en creëren nieuwe mogelijkheden om alle huidige en komende generaties meer bewegingsvrijheid te geven.

Toyota zet in op 4 elektrische aandrijflijnen:

Hybride-elektrisch, Plug-in hybride-elektrisch, Batterij-elektrisch en Waterstof-elektrisch.

Meer weten over de reis naar elektrificatie?

Peter van Casteren, coördinator technische trainingen bij het Louwman College neemt ons mee op deze reis

Lezing Toyota

Wij als bestuur van ATC MB zijn zeer verheugt over de grote opkomst van de onze leden maar ook de leden van andere afdelingen, het was volle bak.

Hans opende de avond met het goede nieuws dat we weer nieuwe aanmeldingen hebben en dat er een mooi stuk van Mitch van der Heijden, staat in het AMT blad. Mitch is lid van ATC MB.

Waarna hij het woord gaf aan beide lezing gevers van deze avond, Peter van Casteren en Jan van Acquoij.

Peter van Casteren, coördinator technische trainingen bij het Louwman College en al jaren lid van de ATC MB, neemt ons mee op een reis naar de toekomst.

Toyota zet in op 4 elektrische aandrijflijnen:

1. Hybride – Elektrisch
  2. Plug-in Hybride – Elektrisch
  3. Batterij – Elektrisch
  4. Waterstof – Elektrisch

Peter is een bevlogen spreker en gaf duidelijk de verschillen aan en de toekomstige mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan dat Lithium een delfstof is en dat er in de toekomst niet voldoende Lithium zal zijn om een accu te maken. Vandaar dat Toyota al vele jaren (sinds 2014) de Mirai in de verkoop heeft. De Mirai is een auto die rijdt op waterstof.

Vervolgens kregen alle aanwezigen de opdracht om aan de hand van een QR code en de mobiele telefoon een aantal vragen te beantwoorden. Deze konden aan de hand van de in de werkplaats opgestelde voertuigen beantwoord worden. Dit werd als zeer leerzaam ervaren.

Hierna volgde een korte pauze waarna de collega van Peter, Jan van Acquoij de avond voortzette met allerlei technische vernieuwingen bij de motoren van Toyota. Met name de nokkenas verstelling, deze is van 4 nokken naar 3 nokken gegaan waardoor er meer hoekverdraäing ontstaat, en dus de kleptiming meer kan veranderen.

Ook Jan had na zijn uiteeenzetting een korte vragen ronde op de telefoon middels een QR code. En als laatste hadden beide heren een presentje voor de aanwezigen die de vragen het beste beantwoord hadden.

Wij bedanken Peter en Jan voor hun gloedvolle en leerzame betoog en Toyota Waalwijk voor hun gastvrije ontvangst.