NL Zeeland
Lezing | 29 november 2022

Livestream Zeeland: “Autonoom rijden, wat komt erbij kijken?”

Op dinsdag 29 november a.s. geven Florentine te Lindert (Process Manager Automated & Connected Driving at RDW) én Pieter van der Stoep (Senior accountmanager applied innovation/senior adviseur RDW) een pakkende lezing over autonoom rijden.

Beiden zijn werkzaam bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer en beiden zeer op de hoogte van de regelgeving omtrent het autonoom rijden.

Veel personen bekijken autonoom rijden als een technisch verhaal. Daar begint het wel mee, maar eenmaal werkend komen er vanzelf andere invalshoeken (en dus andere vragen) naar voren, die beantwoord moeten worden voordat er echt autonoom kan worden gereden. Met als basis de wetgeving, op dit punt pas aangepast, en de technische mogelijkheden én bijbehorende verantwoordelijkheden.

Op een pakkende manier gaat presentator Pieter hierop in, aangevuld door Florentine, die ook de vragen van de livestream deelnemers doorgeeft aan Pieter of zelf beantwoordt. Uw vragen kunnen worden gesteld via de chat mogelijkheden naast de livestream (dan geen volledig beeld kiezen van de livestream) en worden door ATC en AMT gescreend op waarde voor het onderwerp en doorgezet naar Florentine. Dus gewoon live via de chat de vragen stellen!

Gesproken zal o.a. worden over: de wetgeving op dit moment en de mogelijkheden die deze biedt; de aanvullende eisen te stellen aan de infrastructuur; en wie neemt de verantwoordelijkheid bij ingrijpen door de machine?

Is autonoom rijden technisch haalbaar op alle wegen?

Wie is er verantwoordelijk als de auto zelf beslissingen gaat nemen?

Wordt voorgeschreven in welke volgorde de beslissingen moeten worden genomen (bv. keuze uit slechte en minder slechte bots-scenario’s );

Als dat al gebeurt is er dan onderhoudsmatig nog wel vrijheid waar dit te laten doen?;

Hoe gaat het werken op de weg als het haalbaar is, maar in het begin bv. slechts 2 %  van het wagenpark dit zou kunnen en 98% nog niet… ?;

Wat levert autonoom autorijden op aan ongevallenreductie als dit alleen op de autowegen zou kunnen?;

Is een autonoom rijdende auto wel te verzekeren? Zijn de maatschappijen er wel op uitgerust met hun eisen/voorwaarden?

Lees alles over het event op deze link: https://www.verenigingatc.com/evenement/livestream-autonoom-rijden-wat-komt-erbij-kijken/

Alleen als je bent ingelogd als ATC lid, is onderstaande terugblik te bekijken , klik op het slotje en log even in!

Historie alleen zichtbaar voor leden.

Login om de historie te bekijken.