NL Twente
Lezing | 10 mei 2016

VERLICHTINGS Innovaties Philips/LUMILEDS 10/05/2016

VAN WOLFRAAM GLOEILAMP NAAR ??????
Thomas Draaisma verzorgde deze lezing voor ons. We hebben de lezing onder de kop PHILIPS afgegeven, Thomas legt ons uit dat dit echter niet zo is. De afdeling LUMILEDS is afgescheiden van het PHILIPS, nu verantwoordelijk voor de fabricage en verkoop van eigen producten. We moeten hier denken aan verlichting t.b.v. het automotive, general lightning, displays, flash leds.
Meer dan 90% van de info op de weg komt via onze ogen naar binnen, 50% van de weggebruikers zit in het donker in hun oncomfortabele zone, achteruitgang van onze ogen verslechterd deze situatie ook nog eens. Goede verlichting is een saftey must.

Verlichting was toen; het heeft een functie.
Verlichting nu; je moet goed kunnen zien en gezien worden.

De presentatie begint met een foto, vraag wie zijn dit. Op de getoond beeld zat Philips in gesprek met Henry Ford op een bankje, waarschijnlijk al pratend over hun toekomst visie. De eerste auto lamp ging in 1914 in fabricage, gevolgd met in 1962 de halogeen lamp, xenon kwam in 1992. Pas vele jaren later kwam de H7 lamp ( heeft dezelfde functie als een H1 lamp ), dat bedoelt is als functie lamp. Hiermee bedoelen we dat niet meer de lamp deels het lichtbeeld bepaalt, H4 lamp met zwart kapje, maar dat dit voor het merendeel door de reflector gedaan wordt. Daarna ging het snel in de automotive lightning. In het jaar 2000 kwam de eerste upgrade lamp, houdt in dat de lamp gekocht in de after-market sector beter was dan de OEM. 2007 werd de full led koplamp geïntroduceerd en in 2015 kwam de Led bulb. Als opmerking werd duidelijk verteld dat lumileds slechts verantwoordelijk is voor de lichtbron op zich, wij zijn niet verantwoordelijk voor de fabricage voor de complete unit en haar aansturingen, een vorm van samenwerking is natuurlijk wel aanwezig. Als voorbeeld, wij maken naar wens de LED voor de fabrikant, Hella gaat in samenwerking met de fabrikant de verlichtingsarmatuur ontwerpen en produceren. Zo bestaat bv een Audi LED koplamp eigenlijk uit 176 koplampen, er zitten nl 176 LED’s er in elk met hun eigen opbrengst en richting waarin ze kunnen stralen. We noemen dit adaptief licht, door elke LED apart aan te sturen kunnen we het lichtbeeld bepalen, dimlicht, grootlicht, zelfs een afwijkend lichtbeeld als ook een dynamisch lichtbeeld.
Constructie en werking van de onderling verschillende lichtbronnen.
Doordat het licht zoveel wijzigingen en veranderingen is ondergaan gaan we het licht niet mee opgeven in hoeveelheid WATT. Dit is een grootheid van opgenomen vermogen en geeft geen enkel indicatie over licht opbrengst. We hebben het nu over Lumen, Candela, verlichtingssterkte, lichtkleur en luminatie. Duidelijk werd hierover uitleg en demonstratie over gegeven. Als voorbeeld gaf men een Seat, in een bepaalde prijsklasse is deze te verkrijgen in Halogeen of in LED uitvoering, in LED uitvoering is de lichtopbrengst gelijk aan die met de Halogeen uitvoering.
Aan de orde kwam ook de afname in lichtsterkte, levensduur, wat houden nu precies de in de after-market verkrijgbare lampen in, denk aan Eco lamp, Vision plus, White vision, Long life, H18, H19 etc. etc.de colormatch lamp. En natuurlijk de fraude, hoe is de imitatie lamp te herkennen en wat wordt bij ontdekken van enige vorm van fraude gedaan. Dat design geen garantie is voor goed en veel licht, kleinere lampen geven nu eenmaal minder licht dan grotere, faceliften van verlichtingsunits zijn een ramp voor LED verlichting, dat houdt in LED weer anders in de houder monteren, i.t.t. tot “normale verlichting”, waarin de lichtbron vaak hetzelfde blijft.
Natuurlijk werd de xenon, of te wel de HID verlichting niet vergeten. Aan de orde kwamen de soorten gasontladingslampen, hun afwijkende constructies, de werking, waardoor de verkleuring ontstaat en de lamp binnen afzienbare tijd stuk gaat, hoe je een onderscheid maakt wat stuk is, de lamp of de ballast, waarom het stuk gaat en hoe dit tegen te gaan. Wist je dat de afstand tussen de electroden van een H4 en een HID lamp gelijk zijn, 4,2 mm.
Wetgeving en eisen.
Wanneer men op de strepen gaat staan dan mag men geen enkel lamp in de verlichtingsunit. Te denken aan achteraf inbouw van xenon, de reflector is gecodeerd met een H voor halogeen en een D voor xenon, daarbij mag geen enkel verlichting naast strooi en verblind licht een opbrengst hebben van 2000 lumen, anders ben je verplicht een koplampreinigingsinstallatie te monteren, ook hier is een oplossing voor de D5 lamp, geeft 1980 lumen. Het geldt ook voor andere licht kenmerken zo mag jouw remlicht, uitgevoerd als een P21, niet vervangen worden voor een LED bulb. Zo werd ook uitgelegd waarom in het topsegment auto klasse men Halogeen verlichting levert en als optie LED, waarom geen HID.
Leuk om te weten. Van elke 3 auto’s die worden geproduceerd zijn er twee van uitgerust met onze verlichting. Bij een longlife HID krijg je 3 jaar garantie, registreer je bij ons dan doen wij er nog 3 jaar erbij
Toekomst visie.
Laserverlichting zijn op dit moment slechts leverbaar bij de exclusieve merken. In een verlichtingsunit zitten 3 lasers, hun licht wordt “uit elkaar gehaald” en via een lenzen en reflector systeem het licht voor het voertuig geprojecteerd. Ter indicatie, reikwijdte halogeen verlichting, 140 meter, laserlicht, 450 meter. De full led verlichtingsunit gaat vervangen worden door de LED bulb. Sterke opkomst van de OLED ( thin film technology ). Zo zijn er steeds meer landen die eisen stellen dat zij, kwik vrije lampen willen. De D4 lamp met een andere zout mix samenstelling en brandt op 85V.
Kortom een goede interactieve lezing met vele demo’s ter visualisatie, een lezing waar je bij moest wezen.

VERLICHTINGS-INNOVATIES VAN PHILIPS 10/05/2016