NL Twente
Lezing | 13 mei 2014

Vandaag gestolen, morgen voorbij POLEN ?!? Voertuigcriminaliteit LIV 13/05/2014

VOERTUIGCRIMINALITEIT.
Deze avond staat in het teken van voertuigcriminaliteit en hebben wij uitgenodigd Wim IJsinga, vroeger werkzaam voor de Politie, tegenwoordig voor het RDW te Veendam.
Door de komst van de moderne techniek zou men denken dat het stelen van zo’n voertuig moeilijker wordt. In tegendeel, hoe moderner het voertuig des te makkelijker het te stelen is.
Wim Ijsinga zal in dit kort tijd bestek wat praktijk voorbeelden langs laten gaan zonder eerst uitleg te geven wat het LIV is.
Dit staat voor Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit en is een samenwerkingsverband van RDW, Politie, belastingdienst en stichting verzekeringsbureau voertuig criminaliteit.
Het LIV is het expertisecentrum voor voertuigcriminaliteit en opsporingsbijstand in Nederland. De organisatie is een centraal meldpunt, verstrekt informatie, geeft advies en het ondersteunt specifieke acties. Het is de enige organisatie waarin publieke en private partijen samenwerken aan opsporingsbijstand bij voertuigcriminaliteit. De peilers waarop LIV staat zijn, Voertuigidentificatie, Falsificatie onderzoek, Analyse en Informatiecoördinatie.
Politie en verzekeringsmaatschappijen zijn klant van het LIV. Maar ook de Belastingdienst, de Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD), keuringsstations van de RDW en buitenlandse instanties kunnen terecht bij het LIV voor advies en informatie.
In de eerste instantie denken wij dat enkel auto’s worden gestolen, echter niet denk ook aan, landbouw, wegbouw, waterbouw voertuigen, recreatie voertuigen, vaartuigen en andere twee drie en meerdere wielers.
We begonnen met het meest voor de hand liggende, het kenteken en rijbewijs, Wim liet aan de hand van voorbeelden zien hoe men een echt kentekenbewijs, rijbewijs gemakkelijk kan onderscheiden van een vals type, dmv een eenvoudige UV lamp en waarop te letten. Wat zijn de echtheid kenmerken. Sommige certificaten zijn zo goed nagemaakt dat het al voor een prof. moeilijk wordt dit te herkennen, hij noemde een voorbeeld alszijnde een auto invoeren. De bijbehorende papieren laten geloven dat het bij dit voertuig hoort, echter een kenner ziet aan de details van de auto dat dit niet zo is.

Met behulp van laptop en smartphone, voertuig signalen opvangen werd ook nog aangehaald, niet te spreken de speciale apparatuur die te koop wordt aangeboden, resetten van tellerstanden, de truckendoos die men heeft om voertuigen uit de showroom te halen, als voorbeeld werd aangehaald, “de vrouw met de hond “.
Compleet gestripte voertuigdelen van gestolen voertuigen die men op het internet kan vinden.
Kortom wederom geslaagde lezing.

VOERTUIGCRIMINALITEIT LIV 13/05/2014