04 juni 2021

Geen ESP-communicatie: onbelaste meting blijkt valkuil

Het ESP-, TPMS- en stuurbekrachtigingslampje blijven branden bij een Seat Ibiza van 2011. De auto is uitgerust met een CFWA-motor met start-stopfunctie. De autotechnicus concludeert na het uitlezen dat er geen communicatie met de ESP-module is. De voedingen en massa’s zijn op orde, waarop besloten wordt een donor ESP-module te monteren. Helaas, het is niet de oplossing waar de technicus op hoopte. Tijd voor hulp.

Het autobedrijf schakelt de diagnose-expertise van Autobedrijf Wout Bouman in, waar Iwan Kennis aan de slag gaat met de Ibiza. Hij maakt een autoscan en komt tot dezelfde conclusie als de autotechnicus. Iwan: “Met het