04 juni 2021

GMTO-diagnosetip: VW Passat met ademhalingsprobleem

Een Volkswagen Passat 1.8 TSI die niet echt trekt van onderuit. Foutcode P0068 ‘Correlatie fout luchtmassameter en gasklep’ blijft terugkomen. Simpel gezegd betekent dit dat de flow door de luchtmassameter niet overeenkomt met de stand van de gasklep of andersom, net hoe je het bekijkt. Een mooie hersenkraker voor de GMTO-helpdesk.

Oorzaak? Goede vraag. Er kan echt heel veel aan ten grondslag liggen. Een luchtlekkage, een afwijkende luchtmassameter, problemen in de signaalvorming van sensoren, een motormechanisch probleem of nog veel meer… Dus, aan de slag!

Eerst even naar de geschiedenis van het voertuig. De Passat is recent van een