07 februari 2023

Hoe komt die witte smurrie in de aircomachine?

Na de servicebeurt en een verse vulling R1234yf is het aircoserviceapparaat een maandje niet gebruikt. En nu werkt het niet meer. Oorzaak Het koudemiddel is veranderd in een gelachtige witte stof. Geen redden meer aan. Aircostation afgeschreven. Oorzaak: polymerisatie. Maar wat is dat? Hoe ontstaat het en is dit te voorkomen?

Kijk naar de video op deze pagina en je weet wat we bedoelen. Een witte smurrie zit overal in het aircoserviceapparaat waar koudemiddel komt. In Duitsland was het al eerder waargenomen en nu zien we ook gevallen in Nederland. Wat is er aan de hand?

Scheikunde voor beginners

Even