25 augustus 2021

Is 10W-60 een goed medicijn tegen hoog olieverbruik?

Hoog olieverbruik bestrijden met 10W-60, is dat een goed idee? We stelden de vraag aan een reeks leveranciers. De meesten reageerden niet positief: te veel bijwerkingen. Prima, maar hoe ga je dan wel om met oudere olieslurpers? En zijn er misschien toch situaties waarin het wel oké is?

Eerst de statistiek. Elf van de zestien leveranciers van olie en of additieven zeggen duidelijk en onomwonden: “10W-60 tegen hoog olieverbruik? Nee, niet doen.”

Motorschade

De diverse leveranciers noemen drie hoofdredenen voor dat advies. De eerste is dat door deze ingreep (extra) motorschade kan ontstaan.

Zo legt BG uit dat dikkere olie